Het eerste concept van het Nederlandse herstel- en veerkrachtplan (HVP)

Reactie

Naam Koninklijke Binnenvaart Nederland (P.J. Schaberg)
Plaats Zwijndrecht
Datum 28 april 2022

Vraag1

In het bijgevoegde eerste conceptplan staan 39 maatregelen, bestaande uit 23 investeringsplannen en 16 hervormingen. Het eerste conceptplan heeft daarmee een voorlopige omvang van EUR 7,7 mld. Alle ministeries hebben bijgedragen aan dit concept, waardoor het bredere hervormingsverhaal van Nederland goed naar voren komt. Omdat het Nederlandse HVP wordt gebruikt om reeds begrote of in het coalitieakkoord gedekte maatregelen te financieren draagt het integraal bij aan het realiseren van de plannen en ambities van dit kabinet. Het eerste conceptplan leunt dan ook op een aantal thema’s die voor het kabinet van groot belang zijn, zoals klimaatverandering, volkshuisvesting en de arbeidsmarkt. Ook wordt geïnvesteerd in digitalisering, onderwijs en zorg.

Wat is uw reactie op het eerste concept van het Nederlandse Herstel- en Veerkrachtplan?
Koninklijke Binnenvaart Nederland is blij met het eerste concept van het Nederlandse Herstel- en Veerkrachtplan en de mogelijkheden die de Nederlandse binnenvaart worden geboden om bij te dragen aan maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelen en op het gebied van luchtkwaliteit.

Vraag2

Het conceptplan behelst een robuust pakket aan maatregelen die gericht de groene transitie in Nederland bevorderen. Zo worden bijvoorbeeld de auto- en energiebelastingen hervormd en worden de CO2-heffing voor de industrie en de vliegbelasting aangescherpt. Deze hervormingen zullen onder andere tot een significante emissiereductie leiden. Ook wordt met dit conceptplan de stikstofproblematiek geadresseerd met maatregelen die de stikstofuitstoot in de agrarische, mobiliteits- en industriesector verminderen. Verder zijn maatregelen opgenomen die gericht zijn op natuurherstel en –verbetering. Met opname van investeringen als Wind op Zee, waarmee de duurzame opwekcapaciteit wordt vergroot, wordt de broeikasuitstoot verminderd en de energietransitie gefaciliteerd.

Wat vindt u van deze investeringen en hervormingen? Zijn er specifiek investeringen of hervormingen waar u op zou willen reageren? Zo ja, wat is hierop uw reactie?
Maatregel P1I1: Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021-2025
Deze maatregel is een zeer belangrijk instrument om binnenvaart ondernemers vrijwillige te doen overstapen om recent beschikbaar gekomen schone scheepsmotoren in te bouwen door de onrendabele top van deze investeringen (gedeeltelijk) te subsidiëren. met het inbouwen wordt de emissie verlaagd en is de binnenvaart in staat om belangrijke stappen te zetten naar een emisieloos en klimaatneutraal 2050.
De huidige regeling is zo'n succes dat hij iedere keer na openstelling binnen een paar dagen overtekend is.

Vraag3

Nederland blijft fors investeren in digitalisering. Zo zijn projecten in dit eerste conceptplan opgenomen die zich richten op het versterken van de digitale vaardigheden van de (toekomstige) Nederlandse beroepsbevolking, ten goede van het groeipotentieel en de weerbaarheid van de economie. Ook wordt geïnvesteerd in veilige, slimme en duurzame mobiliteit, in kunstmatige intelligentie en in de ontwikkeling van quantum technologie. De Nederlandse strafrechtketen wordt verder gedigitaliseerd en dat biedt kansen om werk effectiever en efficiënter te doen, onder andere door de administratieve lasten en fouten in registraties terug te dringen en nieuwe manieren van werken te realiseren. Maatschappelijk biedt het kansen om professionals en burgers een betere informatiepositie te geven. Breder wordt het informatiebeheer van de overheid (digitaal) herijkt, zodat de transparantie en vindbaarheid daarvan toeneemt.

Wat vindt u van deze investeringen en hervormingen? Zijn er specifiek investeringen of hervormingen waar u op zou willen reageren? Zo ja, wat is hierop uw reactie?
Maatregel P1I1: Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021-2025 levert een bijdrage aan slimme en duurzame mobiliteit. Vervoer over water kenmerkt zich door een lage uitstoot per ton kilometer en door deze maatregel zal de uitstoot van stikstof, fijnstof en CO2 nog meer kunnen afnemen. De maatregels past in de Nederlandse en Europese ambitie om meer vervoer van de weg naar het water te verplaatsen om milieu- en klimaat doelstellingen te kunnen halen.