Inspraakverplichtingen Kernenergiewet
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Kernenergiewet voor. Dit is een van de maatregelen om uitvoering te geven aan de aanbeveling van het Nalevingscomité bij het Verdrag van Aarhus van 4 oktober 2018. Die aanbeveling is, dat Nederland de noodzakelijke wettelijke, regulerende en bestuurlijke maatregelen neemt om bij aanpassingen van de duur van een nucleaire activiteit te voldoen aan de inspraakverplichtingen van het Verdrag van Aarhus.
Consultatie gegevens
Publicatiedatum | 23-04-2020 |
---|---|
Einddatum consultatie | 04-06-2020 |
Status | Regeling in werking getreden |
Type consultatie | Wet |
Organisatie | Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
Keten-ID | 11355 |
Onderwerpen | Energie |
Publicatie reacties
Reacties worden gepubliceerd tijdens de loop van de consultatie. Alleen die reacties worden gepubliceerd waarvan is aangeven, door de inzender, dat deze openbaar mogen zijn.
- Verslag over de resultaten van de consultatie
Resultaten en bevindingen van de consultatie
Doelgroepen die door de regeling worden geraakt
• Burgers en non governementele organisaties (NGO’s);
• Exploitanten (vergunninghouders) van nucleaire installaties, in het bijzonder van kerncentrales;
• De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS), het tot vergunningverlening bevoegde gezag op grond van de Kernenergiewet.
Eerst een definitie: De ontwerpbedrijfsduur is de duur van de bedrijfsvoering waarvoor de technische veiligheid van de installatie is aangetoond. De wetswijziging is een van de maatregelen om tegemoet te komen aan de aanbeveling van het Nalevingscomité. De bedoeling is om artikel 17, lid 4, van de Kernenergiewet als volgt te wijzigen:
Bij vergunningverlening om de ontwerpbedrijfsduur van nucleaire installaties aan te passen, moet altijd de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (UOV) van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht gevolgd worden, OOK als deze aanpassing zonder fysieke ingrepen plaatsvindt. Door deze wetswijziging kan iedereen altijd vooraf inspreken op vergunningenbesluiten over de duur van een nucleaire installatie.
Verwachte effecten van de regeling voor de doelgroepen
Burgers en NGO’s zullen in de toekomst altijd op alle Kernenergiewetvergunningen over de aanpassing van de duur van een nucleaire activiteit vooraf kunnen inspreken;
Exploitanten (vergunninghouders) van nucleaire installaties zullen voor een vergunning tot aanpassing van de ontwerpbedrijfsduur:
• altijd gehouden zijn om de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (UOV) van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht UOV te doorlopen;
• op grond van het Besluit vergoedingen Kernenergiewet een hogere vergoeding voor hun vergunning moeten betalen.
Desondanks zijn de maatschappelijke lasten van het wetsvoorstel voor de exploitant beperkt.
De bestuurlijke lasten voor de ANVS zullen in de praktijk beperkt zijn, en ook worden er geen effecten voor de Rijksbegroting verwacht.
Waarop kunt u reageren
U kunt tot en met 4 juni 2020 via deze website reageren op deze wetswijziging en de toelichting.
Downloads
- Concept regeling
Wijzigingsvoorstel artikel 17 tweede en vierde lid Kernenergiewet_versie internetconsulatie
Integraal Afwegingskader voor beleid en regelgeving (IAK)
Toelichting op IAK vragen
Uitleg over wat IAK vragen zijn
Sluiten
Uitleg over wat IAK vragen zijn
Sluiten- IAK
Beantwoording IAK vragen Wijziging Kernenergiewet art 17 lid 4
Overige documenten
Externe bronnen
Te wijzigen regeling Kernenergiewet
Bron: wetten.overheid.nlAanbeveling van Nalevingscomité
Bron: www.unece.orgKamerstuk Inhoudelijke reactie op de internetconsultatie
Bron: zoek.officielebekendmakingen.nlpublicatie in het Staasblad
Bron: zoek.officielebekendmakingen.nlpublicatie in het Staatsblad
Bron: zoek.officielebekendmakingen.nl