Wet internationalisering in balans
Reactie
Naam
|
Dutch Startup Association (L. Burm)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
15 september 2023
|
Vraag1
Wilt u reageren op de maatregelen in het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Het is van essentieel belang dat internationale studenten in Nederland kunnen studeren, aldus de Dutch Startup Association.
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat internationale studenten een aanzienlijke bijdrage leveren aan de Nederlandse samenleving en economie. Ze brengen niet alleen hun academische kennis en vaardigheden mee, maar ook een diversiteit aan perspectieven en culturele achtergronden, wat de intellectuele en culturele rijkdom van Nederland verrijkt. Bovendien blijkt uit studies dat internationale studenten na hun studie vaak blijven en bijdragen aan de Nederlandse arbeidsmarkt, met name in snelgroeiende sectoren zoals startups en scale-ups. Uit eerder herhaaldelijk onderzoek van Dutch Startup Association zelf en anderen blijkt dat het grootste deel van de medewerkers in startups en scaleups internationaal zijn.
De Dutch Startup Association benadrukt het belang van internationaal talent voor het succes van Nederlandse startups. Startups gedijen bij innovatie, en (internationale) studenten brengen nieuwe ideeën en frisse inzichten met zich mee. Ze vormen vaak de kern van ondernemende teams en dragen bij aan de groei van deze bedrijven, wat leidt tot economische groei en werkgelegenheid in Nederland.
Kortom, de Dutch Startup Association benadrukt de positieve impact van internationale studenten op Nederland, zowel op academisch als economisch gebied. Het faciliteren van hun studie in Nederland is niet alleen een investering in het onderwijs, maar ook in de bloei van innovatieve startups en de toekomstige welvaart van het land. Iedereen kan van elkaar leren en de taal hoeft hierbij geen obstakel te zijn.
Vraag2
Hoe beoordeelt u de uitvoerbaarheid voor de onderwijspraktijk en heeft u nog suggesties om de uitvoerbaarheid te bevorderen?
In de steeds veranderende wereld van startups is het opmerkelijk dat ze niet langer beperkt zijn tot technologiegerelateerde bedrijven. Niet alle technologiebedrijven zijn startups, en niet alle startups zijn traditionele technologiebedrijven. We zien de opkomst van startups in diverse sectoren, met een groeiende focus op gebieden als mentale gezondheid. Hoewel technologie, zoals kunstmatige intelligentie (AI), vaak een rol speelt, is het interessant op te merken dat veel startups deze technologieën in hun beginfase niet zelf ontwikkelen. Bovendien groeit het bewustzijn binnen startups over ethiek en diversiteit, wat terecht aandacht krijgt.
Een bekend feit in de startupwereld is dat het onmogelijk is om van tevoren te voorspellen waar de volgende golf van innovatie zal plaatsvinden. Het uitsluiten van bepaalde vakgebieden zou een riskante gok zijn.
In deze context ondersteunt de Dutch Startup Association (DSA) krachtig de internationalisering van het onderwijs in al zijn facetten. Tegelijkertijd maken we ons zorgen over de neiging om te focussen op vakgebieden waar momenteel tekorten aan werknemers zijn in bestaande industrieën. Een breed en internationaal onderwijsaanbod is van essentieel belang voor toekomstige economische groei, zowel in verwachte als onverwachte sectoren, met oog voor zowel het welzijn van mensen als maatschappelijke belangen.
Het vergemakkelijken van de toegang voor internationale studenten tot het Nederlandse onderwijssysteem, met specifieke aandacht voor het behouden van dit talent voor Nederlandse startups, scale-ups en gevestigde bedrijven (de nieuwe grootbedrijven van Nederland), is niet alleen een wenselijk beleidsdoel, maar ook haalbaar in de praktijk. Samenwerking staat centraal.
In de bijlage geeft de DSA een vijftal concrete stappen weer en licht deze toe.
Bijlage