Invoeringsbesluit Omgevingswet
Reactie
Naam
|
FME (e alders)
|
Plaats
|
Zoetermeer
|
Datum
|
7 november 2018
|
Vraag1
Een ieder mag reageren op het ontwerp-Invoeringsbesluit Omgevingswet. Het ontwerp bestaat uit 6 delen. De eerste vier delen betreffen wijzigingen van het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit bouwwerken leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Omgevingsbesluit. Bij deze vier delen mag alleen gereageerd worden op de nieuw, door het Invoeringsbesluit in te voegen, onderdelen. Op de delen 5 en 6 mag volledig worden gereageerd.
Geachte heer, mevrouw, artikel 1.3b van de nu geldende Activiteitenregeling bepaalt dat voor zeer zorgwekkende stoffen die staan opgesomd in bijlage 12b een overgangstermijn geldt tot 1 januari 2025.
Bijlage 12b stelt voor die zeer zorgwekkende stoffen nu nog een minder strenge emissiegrenswaarde, dan zal worden opgenomen in tabel 5.30 van het Besluit activiteiten leefomgeving.
Deze overgangstermijn komt in het ontwerp-BAL niet meer voor. Met ingang van de inwerkingtreding van het BAL zouden bedrijven die het aangaat, dus terstond moeten voldoen aan de strengere emissiegrenswaarden. Dat betekent een aanscherping ten opzichte van de thans geldende regelgeving.
Wij hebben hierover gesproken met het ministerie. Vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid voor deze stoffen zijn wij ermee akkoord dat in het BAL de termijn wordt bekort. Wij wijzen echter op een belangrijk knelpunt. Zoals tabel 5.30 Bal nu luidt, gelden vanaf 1-1-2021 de strengere regels, en bedrijven die het aangaat zijn dan terstond in overtreding. Her en der in de overleggen die wij voeren, wordt opgemerkt dat maatwerk kan worden gevraagd maar dat kan eerst na 1-1-2021 dus is onvermijdelijk dat er maandenlang niet aan de regelgeving wordt voldaan. Voor onze bedrijven, zeker die met een ISO 14001 certificaat en/of een Amerikaanse of Japanse moedermaatschappij is dat onwerkbaar en te onzeker. Wij zouden er mee kunnen instemmen als die strengere emissiegrenswaarden gelden vanaf één jaar na inwerkingtreding van het BAL. Of anders gezegd, dat de overgangstermijn van 1 januari 2025 wordt verkort naar ‘één jaar na inwerkingtreding van het BAL’ (volgens planning alsdan 1 januari 2022). Deze termijn is noodzakelijk voor onze bedrijven om tijdig een aanvraag om maatwerk te kunnen indienen, de beslissing daarop te kunnen afwachten en een uitspraak te kunnen hebben verkregen op een eventueel schorsingsverzoek dat door derden zou kunnen zijn ingediend.
Wij verzoeken u dan ook deze wijziging door middel van het Invoeringsbesluit in het Besluit activiteiten leefomgeving te verwerken. Wij zouden zeer waarderen als er tijdig (in de loop van 2020) enige vorm van een richtlijn of instructie zou worden opgesteld waarin globaal de redenen zijn genoemd op basis waarvan bedrijven mogen verwachten dat zij in aanmerking komen voor maatwerk, en dat met ons zou worden afgestemd.