Invoeringsbesluit Omgevingswet

Reactie

Naam Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) (L Zandstra)
Plaats Rotterdam
Datum 20 december 2018

Vraag1

Een ieder mag reageren op het ontwerp-Invoeringsbesluit Omgevingswet. Het ontwerp bestaat uit 6 delen. De eerste vier delen betreffen wijzigingen van het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit bouwwerken leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Omgevingsbesluit. Bij deze vier delen mag alleen gereageerd worden op de nieuw, door het Invoeringsbesluit in te voegen, onderdelen. Op de delen 5 en 6 mag volledig worden gereageerd.
De Internetconsultatie Invoeringsbesluit Omgevingswet heeft ons enigszins overvallen. Ook onze spoorbeheerders waren zich niet bewust van deze Internetconsultatie. Wij hebben niet kunnen overleggen met de beheerders hetgeen wij van belang vinden omdat de praktische uitvoering van de regelgeving en de ervaringen tot nu daar liggen. Wij verzoeken u ons daarom tot 21 januari 2019 de gelegenheid te reageren.

Globaal kunnen wij aangeven t.a.v. hoofdstuk 9 in deel 1 van het concept Besluit Activiteiten Leefomgeving het onderscheid tussen hoofd spoor en lokaal spoor niet altijd passend te vinden. Als voorbeeld het borgen van veiligheid en continuïteit in de bedrijfsvoering verschilt bij Metro niet veel t.o.v. het hoofdspoor. Als voorbeeld is niet duidelijk wat bedoeld wordt in artikel 9.47 eerste lid "activiteiten in het beperkingen gebied met betrekking tot die lokale spoor". Een samenstel van omschrijvingen als in artikel 9.19, 9.30, 9.37 en 9.43 lijkt meer op zijn plaats.

Daarnaast hebben wij een aantal zaken waar ambtelijk over gesproken is en overeenstemming over was niet terug kunnen vinden, denk hierbij aan kosten die voortvloeien om activiteiten uit te kunnen voeren die door de beheerder moeten worden gemaakt als voorwaarde voor de vergunning.