Klimaatplan 2025-2035
Reactie
Naam
|
S.J. de Waard
|
Plaats
|
Zoetermeer
|
Datum
|
5 december 2024
|
Vraag1
Wil je reageren op het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035? Dan kun je dat doen door een bericht achter te laten op deze pagina en/of door een document te uploaden.
Het is belangrijk dat komende generaties ook kennis kunnen nemen van het mobiel erfgoed. Om zeker ook de voortstuwing werkend te kunnen tonen is het belangrijk, dat zoveel mogelijk de originele machines in het erfgoed blijven staan. Bij het vervangen van scheepsmotoren door Stage V moderne motoren of elektrificeren gaat bijvoorbeeld zowel het materiaal als de kennis van het gebruik verloren. (Hoe start je een gloeikopmotor en gebruik je de waterinjectie.) Bovendien bestaat er geen Stage V steenkool voor stoommachines. Om toch rekening te kunnen houden met het klimaat door het verlagen van de emissies van CO2 en fijnstof is het nu al mogelijk om over te schakelen naar moderne brandstoffen, eenvoudig zoals met nu al verkrijgbare HVO100 en GTL. Dat vraagt geen of nauwelijks aanpassing aan de motoren. Waterstof is in opkomst.
Om dat te stimuleren is het gewenst om de prijs van milieuvriendelijker brandstoffen niet hoger te laten zijn dan die van de fossiele brandstoffen. Dat kan eenvoudig door in elk geval al toe te staan dat voor het voortbewegen van het mobiele erfgoed de rode - accijnsvrije - versies mogen worden gebruikt. De behoudsorganisaties hebben registers waarin hun erfgoed is geadministreerd. Een voorwaarde voor het gebruik van rode brandstof kan dan zijn, dat het erfgoed in zo'n register is opgenomen. Voor de schepen met bijvoorbeeld de klassieke "blauwe pas".
Bijlage