Wet verlengde kwalificatieplicht
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Groningen
|
Datum
|
18 september 2020
|
Vraag1
Moet de verlengde kwalificatieplicht per gemeente of per RMC-regio worden aangevraagd en ingezet? Kunt u uw antwoord nader toelichten?
We kunnen geen rechtstreeks antwoord op bovenstaande vraag formuleren omdat wij niet voor het verlengen van de kwalificatieplicht zijn.
In het kader van onze gezamenlijke VSV-aanpak in de provincie Groningen (samenwerking tussen alle VO scholen, MBO instellingen en Groninger gemeenten (RMC 01, 02 en 03) zijn we van mening dat het verlengen van de kwalificatieplicht geen fundamentele bijdrage levert aan onze opdracht; elke burger, student en/of leerling de meest perspectiefrijke plek in onze (regionale) maatschappij bieden. Tevens wijzen we op de uitkomsten van een eerdere verkenning uit 2013 naar het verlengen van de kwalificatieplicht: juridisch niet haalbaar, beperkte doelmatigheid, te hoge kosten.
Wij willen blijven inzetten op het regionaal programma VSV waarin onderlinge afstemming tussen onderwijs, aanbieders van begeleidingstrajecten, de gemeenten (sociaal domein en arbeidsmarkt, jeugdwet en WMO) moet leiden naar maatwerk. Dat lukt ons in Groningen steeds beter.
Mocht de wet aangenomen worden willen we de aanvraag doen in afstemming met de drie RMC regio’s in de provincie Groningen.
Vraag2
Moeten alle scholen in de RMC-regio akkoord gaan met inzet van de verlengde kwalificatieplicht, of alleen de contactschool en mbo-instellingen in de RMC-regio? Kunt u uw antwoord nader toelichten?
In het kader van onze regionale aanpak is afstemming tussen de RMC’s en de VO- en MBO onderwijsinstellingen onontbeerlijk. Wij streven nu al naar een brede provinciale aanpak.
Naast de MBO-instellingen willen we ook afstemming met het VAVO.
Vraag3
Welke andere categorieën jongeren dan die in het wetsvoorstel genoemd moeten worden uitgezonderd van de verlengde kwalificatieplicht? Kunt u uw antwoord nader toelichten?
In de provincie Groningen hebben onze VSV maatregelen tot een flinke reductie van het aantal VSV-ers geleid. In het verleden is veel met een doelgroep gerichte aanpak gewerkt, dit is effectief en we doen dit nog steeds. We zien inmiddels ook dat, daar waar een doelgroep gerichte aanpak niet effectief lijkt (stevige multi-problematiek) we meer maatwerk willen en moeten bieden. Dit vraagt nog verdere afstemming met de gemeenten. Tevens is dit onze ambitie voor de komende planperiode in de regionale aanpak VSV 2020 – 2024.
Naast de genoemde PRO/VSO populatie vragen wij ook om uitzondering voor de Entree populatie voor wie Entree op dit moment het hoogst haalbare niveau is.
Vraag4
Wat is de beste manier om te handhaven? Strafrechtelijk of bestuursrechtelijk? Kunt u uw antwoord nader toelichten?
Het is nu al ingewikkeld genoeg! We willen wegblijven bij verdere verplichtende wetgeving en handhaven. We blijven zoeken naar maatwerk waarin dagbesteding (ook werk) , onderwijs en begeleiding in samenhang een rol spelen en ondersteuning bieden bij de persoonlijke ontwikkeling van onze burgers.
We zien ‘handhaving’ niet als oplossing van het vraagstuk.
Bijlage