wet invoering leerrecht

Reactie

Naam Monique van Eijkelenburg
Plaats Bilthoven
Datum 14 januari 2021

Vraag1

Ziet u mogelijkheden om dit wetsvoorstel verder te verbeteren, zodat voor zoveel mogelijk jongeren het recht op onderwijs ontstaat?

Welke gevolgen voorziet u waarin dit wetsvoorstel nog niet voldoende voorziet
Vanuit mijn jarenlange betrokkenheid bij een aantal jongeren in Nederland die non verbaal zijn (niet kunnen spreken, maar wel alles begrijpen) en zwaar autisme hebben en in een instelling wonen, wil ik over het onderwerp Leerrecht van deze consultatie het volgende aangeven. Uiteraard is het van groot belang dat IEDER KIND volgens het in Nederland geratificeerde VN verdrag van de Rechten van het Kind recht heeft en houdt op onderwijs / ontwikkeling. In tegenstelling tot veel andere landen, is het in Nederland de gewoonte in instellingen om non verbale jongeren met zwaar autisme in instellingen vrijstelling te geven van onderwijs conform 5a. En om hen al jong doorgaans slechts 1x al jong te onderzoeken conform intelligentietests die niet voor deze jongeren geschikt zijn, in plaats van hen regelmatig ''dynamisch en op hun maat'' te testen. Op de Nederlands manier wordt deze jongeren groot onrecht aangedaan en blijft hun communicatie met de buitenwereld onthouden. Zij blijven ''opgesloten in hun hoofd'' en daarmee onbegrepen. Daarmee hebben en houden zij een ontwikkelingsleeftijd van 2 tot 4 jaar, waarmee hoge CIZ indicatie voor WLZ verkregen kan worden en er nauwelijks aandacht is voor hun cognitieve ontwikkeling. De begeleiding is er niet op opgeleid. Met deze werkwijze vervalt dus onterecht hun recht op onderwijs/ontwikkeling en vervalt ook de bekostiging daarvoor. In de WLZ zit wel vergoeding voor (wat) dagbesteding, maar dat is bij lange na niet genoeg voor het aanleren van andere communicatiemanieren dan spreken voor deze jongeren (gespecialiseerde computerprogramma's). Dit is specialistisch onderwijs waarvoor hiervoor hoog-opgeleide docenten nodig zijn in de instellingen. Daarmee bepleit ik om iedere vrijstellingsmogelijkheid onder 5A totaal te laten vervallen, deze jongeren niet langer te discrimineren en om scholings- ontwikkelingsrecht voor ALLE kinderen in te vullen. Dit omdat ieder kind vanaf zijn of haar niveau, mogelijkheden tot ontwikkeling / onderwijs heeft, op een voor hen passende locatie, die gewoon integraal inclusief eventueel vervoer en dergelijke bekostigd zouden moeten worden vanuit het Ministerie van Onderwijs.