wet invoering leerrecht
Reactie
Naam | Drs. S.A. Stegen |
---|---|
Plaats | Emmen |
Datum | 7 december 2020 |
Vraag1
Ziet u mogelijkheden om dit wetsvoorstel verder te verbeteren, zodat voor zoveel mogelijk jongeren het recht op onderwijs ontstaat?Welke gevolgen voorziet u waarin dit wetsvoorstel nog niet voldoende voorziet
Hoe worden ouders op de hoogte gebracht van de wijziging in het stelsel? De informatie honger mbt waar heb je recht op als je kind het regulier en speciaal onderwijs 'niet trekt' is groot. Het voorstel zoals dit nu voorligt, is een enorme verbetering op de bestaande situatie waarin scholen, SWV's en leerplichtambtenaren te snel de handdoek in de ring gooien als een kind geen volledige schoolweek kan draaien. In hoeverre brengt deze wijziging ook het gedwongen afstromen van leerlingen omdat zij het tempo van de opleiding niet kunnen volgen tot stand? Voor topsporters is er van alles geregeld maar voor leerlingen met een beperking gaat alles zeer moeizaam. Wie verplicht de SWV's en scholen om tot een passend, op maat, aanbod te komen voor de individuele leerling? Wie voorziet de schoolarts van goede en up to date informatie? Hoe is de positie van ouders en kind geborgt ten opzichte van de jeugdarts? Wiens oordeel is leidend? Welke beroep mogelijkheden zijn er als ouders het niet eens zijn met het oordeel van de arts? Welke mogelijkheden biedt het voorstel tot thuisonderwijs na schoolgang met artikel 5b bij ouders die nu een 5a krijgen na bloed, zweet en tranen. Ik wil geenszins de vluchtheuvel die 5a is afbreken voor hen die er vrijwillig voor kiezen om middels thuisonderwijs het onderwijs aan hun kind vorm te willen geven? Hoe zit het daarbij met de mogelijkheid van scholen om online onderwijspakketten van IVIO etc aan te schaffen voor kinderen waarvoor dit de beste oplossing is?