wet invoering leerrecht

Reactie

Naam Nederlandse Vereniging voor Autisme (Directeur Nederlandse Vereniging voor Autisme K Henke)
Plaats De Bilt
Datum 14 januari 2021

Vraag1

Ziet u mogelijkheden om dit wetsvoorstel verder te verbeteren, zodat voor zoveel mogelijk jongeren het recht op onderwijs ontstaat?

Welke gevolgen voorziet u waarin dit wetsvoorstel nog niet voldoende voorziet
Reactie Nederlandse Vereniging voort Autisme (NVA)

Met dit wetsvoorstel wordt beoogd dat kinderen en jongeren die op school niet (voldoende) tot ontwikkeling kunnen komen, maar die wél leerbaar zijn, niet langer buiten spel worden gezet door middel van een vrijstelling van de leerplicht.

Kinderen en jongeren hebben immers recht op “de zo volledig mogelijke ontplooiing van de persoonlijkheid, talenten en geestelijke en lichamelijke vermogens van het kind”, zoals het Kinderrechtenverdrag stelt. De NVA is het hier zeer mee eens.

Te onduidelijk is in dit voorstel echter hoe kinderen en jongeren die dit voor hun ontwikkeling (al dan niet tijdelijk) nodig hebben, onderwijs-op-maat kunnen krijgen op een locatie die voor hen het meest geschikt is. Alleen zo kunnen zij zich immers ook daadwerkelijk ontplooien.

Met het oog hierop pleit de NVA voor een toereikend ‘ontwikkelbudget’ voor elk kind/elke jongere met een ‘zwaardere’ ondersteuningsbehoefte. Dit geldt nadrukkelijk óók voor alle thuiszitters/kinderen en jongeren die niet staan ingeschreven op een school.

De NVA vraagt daarnaast nadrukkelijk aandacht voor de positie van de ouders van de kinderen/jongeren waar het bij dit wetsvoorstel om gaat. Om juridische vervolging en/of een melding bij Veilig Thuis te voorkomen, zien zij vaak nog maar één uitweg: het aanvragen van ontheffing van de leerplicht. Mocht het krijgen van zo’n ontheffing in de toekomst veel moeilijker worden, dan wil de NVA de garantie dat ouders worden gesteund in hun zoektocht naar passend onderwijs. En dat zij niet, zoals nu te vaak het geval is, worden vervolgd of een melding krijgen bij Veilig Thuis omdat hun kind niet naar school gaat.

Tot slot: volgens het wetsvoorstel krijgt de jeugdarts een belangrijke rol bij de totstandkoming van de aanpak voor zorgleerlingen die op school vast (dreigen te) lopen. De NVA vindt het belangrijk dat deze jeugdartsen dan wel eerst goede bijscholing ontvangen op het gebied van autisme. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat de kennis van jeugdartsen op het gebeid van autisme nog te wensen over laat.