wet invoering leerrecht

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 15 januari 2021

Vraag1

Ziet u mogelijkheden om dit wetsvoorstel verder te verbeteren, zodat voor zoveel mogelijk jongeren het recht op onderwijs ontstaat?

Welke gevolgen voorziet u waarin dit wetsvoorstel nog niet voldoende voorziet
De gemeente Amsterdam sluit zich aan bij de reactie van Ingrado en van het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen. Het voorstel is niet volledig en niet reëel.
Volgens de gemeente Amsterdam geeft het wetsvoorstel geen blijk van een integrale aanpak van het Rijk voor kinderen met extra ondersteuningsbehoefte.
Het voorstel brengt het risico met zich mee van meer bureaucratie en plaatst Samenwerkingsverbanden in een oneigenlijke rol.
Essentiele randvoorwaarden komen niet aan de orde zoals: voldoende jeugdartsen, voldoende onderwijspersoneel en (middelen voor) jeugdhulp.
Wil er echt sprake zijn van een leerrecht, dan zouden Kinder Dag en Diensten Centra (waar ca 95% van de kinderen met een vrijstelling in Amsterdam zit) een brinnummer moeten kunnen krijgen.
Ook deze centra zijn op ontwikkeling van kinderen gericht.
Een brinnummer zou o.a. mogelijk maken dat onderwijs- en zorgpersoneel voor deze doelgroep makkelijker en flexibeler kan worden ingezet,- wat nu niet mogelijk is.
Dit zou een basis zijn om “onderwijs van 1 tot 100%”- een leerrecht dus- mogelijk te maken.