wet invoering leerrecht
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 28 november 2020 |
Vraag1
Ziet u mogelijkheden om dit wetsvoorstel verder te verbeteren, zodat voor zoveel mogelijk jongeren het recht op onderwijs ontstaat?Welke gevolgen voorziet u waarin dit wetsvoorstel nog niet voldoende voorziet
Er is nu al onvoldoende capaciteit van jeugdartsen en onvoldoende continuïteit. Zij kunnen nu hun reguliere preventieve taken niet goed uitvoeren. Zij bouwen nu preventieve taken af . Een taak toevoegen zal niet het gewenste effect opleveren, als er geen aandacht is voor de uitbreiding van de capaciteit.
In onze stad is de beweging nu juist andersom dan de voorgestelde wet: jeugdartsen moeten voordat zij een ontheffing afgeven eerst met het samenwerkingsverband contact opnemen, omdat jeugdartsen onvoldoende kennis hebben van en zicht hebben op de mogelijkheden van het onderwijs.
Meldingsplicht is een technocratische maatregel en leidt niet tot het gewenste doel. Noch jeugdartsen, noch samenwerkingsverbanden zijn meldpunten, het zijn uitvoerende organisaties.
Het lijkt mij de kunst om leerrecht te verankeren in een wet zonder dat voorgeschreven nutteloze acties als 'melden' in de wet worden vastgelegd. Leg die, als de wetgever al zou willen dat er 'gemeld wordt' vast in professionele kaders.
Behalve dat melden een passieve activiteit is is het ook bijzonder vreemd om samenwerkingsverbanden te laten melden bij 'dreigende uitval'. Hoe denkt de wetgever dat de samenwerkingsverbanden er achter komen dat een leerling dreigt uit te vallen? Wie signaleert dreigende uitval? Je kunt beter een huisbezoek en een serie gesprekken door de mentor/leerkracht met de leerling en zijn ouders verplichten dan een keten in het leven te roepen van een melidngssysteem (mentor-zorgcoördinator-verzuimcoördinator- medewerker samenwerikingsverband-registratiemens bij het samenwerkingsverband-adminstratiemens bij de jgz- jeugdarts. Bij elke stap in de keten is er grote kans op vertraging en fouten. Er komt een meldingsplicht bij jeugdartsen en daardoor (?) worden er adequate maatregelen geformuleerd voor het ondersteuningsplan? Where is the evidence dat dit effect ontstaat? En wat is dan het effect van het opschrijven? Een ondersteuningsplan van een samenwerkingsverband is bij uitstek een meerjarenplan.......
Ontheffingen zijn heel vaak van een andere orde dan 'dreigende uitval' .
Mis volledig het flankerend beleid op het gebied van onderwijstijd, onderwijs in zorg, zorg in onderwijs, adequate bekostiging, goede onderwijshuisvesting, leerlingenvervoer . En het oplijnen van het inspectiekader en het herstel van het oprbrengstgericht werken in het speciaal onderwijs.