wet invoering leerrecht

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nunspeet
Datum 30 december 2020

Vraag1

Ziet u mogelijkheden om dit wetsvoorstel verder te verbeteren, zodat voor zoveel mogelijk jongeren het recht op onderwijs ontstaat?

Welke gevolgen voorziet u waarin dit wetsvoorstel nog niet voldoende voorziet
Kijkend naar het voorstel van wet zie ik dat de Wet op het primair onderwijs wordt uitgebreid met een meldingsplicht van het samenwerkingsverband aan de jeugdarts en de daarbij behorende bevoegdheid omtrent gegevens gezondheid. Feitelijk heeft dat niets van doen met de vrijstelling onder artikel 5, onderdeel a van de Leerplichtwet. Het is volstrekt onduidelijk waarom een meldingsplicht van het samenwerkingsverband aan de jeugdarts het leerrecht in de praktijk zou borgen. Het verband met een vrijstelling onder artikel 5, onderdeel a van de Leerplichtwet is er niet.

De vrijstelling onder artikel 5, onderdeel a van de Leerplichtwet wordt aangescherpt door te toevoeging van 'het (toekomstig) geschikt zijn tot ontplooiing'. Uit de Memorie van toelichting is op te maken dat dit het onderdeel zou moeten zijn wat het leerrecht borgt. Het idee is dat hiermee de drempel tot vrijstelling wordt verhoogd en de verantwoordelijkheid voor onderwijs bij de scholen komt te liggen en blijft liggen. Dit roept twee vragen op die in dit voorstel niet geborgd zijn:
1. Op welke manier borgt het verhogen van de drempel tot vrijstelling dat scholen daadwerkelijk de leerling inschrijven, ingeschreven houden en adequaat van passend onderwijs kunnen voorzien?
2. Is de drempel in alle gevallen wenselijk? Daarbij moet de vraag gesteld worden of het leerrecht alleen kan worden ingevuld als een jongere als leerling van een school onderscheidenlijk als vavo-student of mbo-student van een instelling staat ingeschreven. Er zijn genoeg voorbeelden die laten zien dat het kind elders beter zijn leerrecht kan invullen.

Oftwel, dit voorstel regelt geen leerrecht. (de casussen gaan helemaal niet over iemands wens om een leerrecht af te nemen, het gaat om het missen van middelen voor een passende leeromgeving) Dit voorstel regelt een verhoogde drempel voor vrijstelling van de inschrijfplicht, terwijl die drempel een nieuwe belemmering kan zijn en verhoogt de opgave voor scholen, zonder daar de middelen aan toe te voegen.