Integratie van lwoo en pro in passend onderwijs
Reactie
Naam | swv vo Zaanstreek (E de Boer) |
---|---|
Plaats | Zaandam |
Datum | 30 december 2013 |
Vraag1
Wat vindt u van de wijze:1. van overdragen van de ondersteuningstoewijzing van de RVC’s naar de samenwerkingsverbanden?
2. waarop het ondersteuningsbudget voor lwoo en pro wordt ingepast in en overgedragen naar de samenwerkingsverbanden?
1. Goed
2. Dat LWOO wordt ondergebracht in passend onderwijs, en de samenwerkingsverbanden bepalen hoe deze ondersteuning wordt ingezet is een logische keuze, maar de keuze om PRO als een met LWOO vergelijkbare vorm van ondersteuning te beschouwen ondersteunen wij niet. PRO is een zelfstandige vorm van regulier voortgezet onderwijs, terwijl het LWOO een aanvulling vormt op het vmbo. Bij een zelfstandige vorm van voortgezet onderwijs past geen budgetfinanciering. Als er risico bestaat op een toeloop van voormalige vso leerlingen naar het PRO, dan is het zaak om de criteria scherp te stellen.
Vraag2
Wat vindt u van de vormgeving van de mogelijkheden voor opting out zoals deze zijn opgenomen in het wetsvoorstel?Wat betreft LWOO is dat prima, past in de lijn van passend onderwijs waarbij in de regio afspraken worden gemaakt over extra ondersteuning.
Opting out is voor het pro onwenselijk. Er kan een behoorlijke ongelijkheid ontstaan tussen regio’s in criteria en duur.
Vraag3
Wat vindt u van het tijdpad/de planning voor invoering?Het tijdpad is krap. Er moeten nog belangrijke beslissingen genomen worden door de overheid en de regio. We weten inmiddels door onze ervaringen met de invoering passend onderwijs dat het een zeer complex proces is, waarbij goede afstemming in de regio en een zorgvuldige voorbereiding op de uitvoering noodzakelijk is.
Vraag4
Wat vindt u van de positie van lwoo en pro in relatie tot het samenwerkingsverband en de waarborgen die zijn ingebouwd in de inpassing van lwoo en pro?Het samenwerkingsverband wordt een belangrijk orgaan in de regio. Scholen hebben momenteel veel vrijheid bij de besteding van de middelen. Zolang iedereen het belang van de leerling voorop stelt blijft het goed gaan. Bij een terugloop aan leerlingenaantal en bij negatieve verevening gaan er wellicht andere mechanismen een rol spelen.
Zie verder ook het antwoord op vraag 1.2
Vraag5
Vindt u augustus 2015 een goede maand om de RVC’s op te heffen en de taak van indicatiestelling over te hevelen naar de samenwerkingsverbanden, of is er een betere maand om dit te doen?Augustus is een ongelukkig moment. Van de nieuwe aanmeldingen voor het vo zal een groot deel voor de zomervakantie door de RVC worden geïndiceerd en mogelijk een deel erna door het samenwerkingsverband en in geval van opting out eventueel ook nog met andere criteria. Zorg voor een overgangsdatum waarbij alle leerlingen die voor de teldatum ingeschreven zijn bij een school op dezelfde manier afgehandeld worden. Dat kan zijn b.v. 1 november of nog iets later, zodat de RVC de tijd heeft om al deze aanmeldingen nog af te handelen.
Vraag6
Wat vindt u van dit wetsvoorstel en zijn er nog specifieke zaken waar u een reactie op wilt geven?Zoals al eerder gezegd: lwoo en pro uit elkaar halen.
De berekening van de lastenverlichting is op macro niveau uitgewerkt. Onduidelijk is of de swv-en voor de uitvoering van deze taak extra geld krijgen. Dit is zeker nodig om de toekenning en verantwoording zorgvuldig uit te voeren.
Vraag7
Kunt u aangeven welke functie u heeft?Directeur samenwerkingsverband Zaanstreek