Integratie van lwoo en pro in passend onderwijs

Reactie

Naam De Zwengel (N. Hanckmann)
Plaats Vught
Datum 29 november 2013

Vraag1

Wat vindt u van de wijze:
1. van overdragen van de ondersteuningstoewijzing van de RVC’s naar de samenwerkingsverbanden?
2. waarop het ondersteuningsbudget voor lwoo en pro wordt ingepast in en overgedragen naar de samenwerkingsverbanden?
1.Voor speciaal-onderwijsscholen met een grote regio betekent dit overleg met meerdere samenwerkingsverbanden. Dit is een extra taak. Daar staat tegenover dat mogelijk de administratieve rompslomp die door de RVC's geëist werd, minder kan worden.
2. Ik vrees dat samenwerkingsverbanden (en met name het regulier VO hierin) niet in staat is om op een correcte wijze deze gelden te verdelen. Leerlingen met internaliserende problematiek die scholen niet voor grote pedagogische problemen stellen, worden mogelijk eerder 'binnen boord gehouden'. Deze leerlingen vallen niet zo op zodat zij het risico lopen op de reguliere VO-scholen niet de nodige begeleiding te krijgen.

Vraag2

Wat vindt u van de vormgeving van de mogelijkheden voor opting out zoals deze zijn opgenomen in het wetsvoorstel?
Het feit dat álle besturen in het samenwerkingsverband (inclusief de besturen van lwoo-gelicenseerde en VSO-scholen) akkoord moeten zijn met een opting-out garandeert volgens mij voldoende dat dit niet ten koste van de zorgleerlingen zal zijn.

Vraag3

Wat vindt u van het tijdpad/de planning voor invoering?
Het is duidelijk dat het onderwijsveld vindt dat ze nog niet klaar zijn om passend onderwijs te gaan bieden. Ik vraag me ook af of het daar ooit klaar voor zal zijn. Het geven van onderwijs aan leerlingen met een beperking en vooral aan leerlingen met een pedagogische en/of sociale achterstand vraag een andere basishouding dan lesgeven aan 'reguliere' leerlingen. Docenten in het speciaal onderwijs, het lwoo en het pro hebben daar speciaal voor gekozen en zijn daar vaak ook voor opgeleid en toegerust. Zij hebben meer tijd om onderwijsdoelen te behalen of hoeven deze doelen zelfs niet met elke leerlingen te behalen.
Er zullen zeker docenten in het regulier VO zijn die dit net zo goed kunnen, maar ik vind dat de maatschappij dit niet van hen mag verwachten. We verwachten van een buschauffeur ook niet dat hij er indien nodig een paar ambulanceritjes bijdoet.
Omdat ik niet verwacht dat het regulier VO ooit klaar zal zijn voor deze zorgleerlingen is het tijdpad verder niet van belang. Als de regeling ingevoerd moet worden, dan ook maar nu.

Vraag4

Wat vindt u van de positie van lwoo en pro in relatie tot het samenwerkingsverband en de waarborgen die zijn ingebouwd in de inpassing van lwoo en pro?
Ik kan hier geen oordeel over geven.

Vraag5

Vindt u augustus 2015 een goede maand om de RVC’s op te heffen en de taak van indicatiestelling over te hevelen naar de samenwerkingsverbanden, of is er een betere maand om dit te doen?
Het was duidelijk dat dit moment een keer zou komen. Als het tij niet te keren is, dan moet het maar gebeuren. Ook hier geldt volgens mij dat langer wachten niet een betere invoer garandeert dan het nu maar doorvoeren.

Vraag6

Wat vindt u van dit wetsvoorstel en zijn er nog specifieke zaken waar u een reactie op wilt geven?
Het is moeilijk om op dit specifieke onderdeel van het wetsvoorstel te reageren omdat ik ernstige twijfels heb bij het gehele plan voor passend onderwijs in het VO.

Ik zie net bij de ondertekening van deze consultatie dat er om een 'bedrijfsnaam' gevraagd wordt. Dat is voor mij een veelzeggende verschrijving. Ik mag aannemen dat op deze consulatie voornamelijk respons te verwachten is van mensen die werken in scholen en/of in de RVC's.