Marktordening waterstof
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 9 maart 2022 |
Vraag1
1. Productie/elektrolyse1.1 Mogelijke ruimte voor netwerkbedrijven of netbeheerders
1.2 Wenselijkheid dat overheid of netbeheerders actief gaan sturen op locatie elektrolyse-installatie
2. Ontwikkelen en beheer van waterstoftransportnetten
2.1 Systeem van derden-toegang tot het landelijke transportnet (gereguleerd v. onderhandeld)
2.2 Voorwaarden voor derden-toegang
2.3 Ruimte en voorwaarden voor private/commerciële waterstofnetten
3. Netwerkontwikkeling
3.1 Ontwikkeling van gezamenlijke scenario’s door netbeheerders
3.2 Criteria voor netwerkontwikkeling waterstof
3.3 Energieopslag en elektrolyse-installaties in netwerkontwikkelingsplannen
4. Ondergrondse opslag van waterstof
4.1 Verwachtingen over marktontwikkeling en mate van concurrentie
4.2 Rol van publieke netwerkbedrijven
4.3 Systeem van derden-toegang (gereguleerd v. onderhandeld)
4.4 Sturing op opslaglocaties
5. Terminals voor de import van waterstof
5.1 Verwachtingen over marktontwikkeling en mate van concurrentie
5.2 Rol van publieke netwerkbedrijven
5.3 Systeem van derden-toegang (gereguleerd v. onderhandeld)
6. Waterstofkwaliteit
6.1 Informatie over gewenste kwaliteit
6.2 Verantwoordelijke vaststellen waterstofkwaliteit in landelijk transportnet
6.3 Socialisering kosten eventuele zuiveringsstappen
7. Waterstofbijmenging in bestaande gasnet
7.1 Wenselijkheid dat EU lidstaten 5% waterstof op grenspunten in gasnet moeten accepteren
8. Marktordening op zee
8.1 Aandachtspunten marktordening op zee, bv beheer van waterstofinfrastructuur en ontwikkeling gecentraliseerde elektrolyse
4.4 Acht u het wenselijk dat de overheid actief gaat sturen op opslaglocaties voor waterstof?
Denk bijvoorbeeld aan het aanwijzen of identificeren van kavels/locatie middels ruimtelijk
instrumentarium, in netwerkontwikkelingsplannen en/of middels de organisatie van
tenders.
De Gemeente Den Haag ziet een beperkte toekomstige rol voor waterstof binnen de eigen gemeentegrenzen. Waterstof zal voorlopig immers vooral ingezet moeten worden voor die sectoren waar directe elektrificatie niet goed mogelijk is, dat wil zeggen voor industrie, bepaalde vormen van transport (vliegen, scheepvaart, mogelijk zwaar transport). Initiatiefnemers kunnen een vergunning aanvragen, waarna het voorstel getoetst wordt aan alle relevante gemeentelijke regels. De Gemeente Den Haag is niet voornemens pro-actief locaties aan te wijzen die geschikt zijn voor de opslag van waterstof.
6.1.3 Informatie over gewenste kwaliteit: Welke kwaliteit waterstof wilt u invoeden of afnemen en kunt u dit toelichten?
De minimale ondergrens voor de productie van waterstof is dat de waterstof duurzaam geproduceerd wordt. Dus bij voorkeur groene waterstof en mogelijk ook gele waterstof (geïmporteerde groene waterstof), maar geen grijze en/of blauwe waterstof.