Wet minimumbeloning zelfstandigen en zelfstandigenverklaring

Reactie

Naam D.R. Koolhaas
Plaats Rotterdam
Datum 26 november 2019

Vraag1

Het doel van deze consultatie is tweeledig:
1. Het informeren van de samenleving over de voorgestelde maatregelen;
2. Het verzamelen van reacties over de inhoud van het wetsvoorstel.
Meest doeltreffende route om de geformuleerde doelen (armoede voorkomen middels minimumtarief / inkomen en bescherming bij arbeidsongeschiktheid) te halen is niet met ingewikkelde en geforceerde wetten die:
- een lange doorlooptijd kennen (kostbaar, onduidelijkheid)
- de economie hinderen
- gehandhaafd moeten worden
- ondernemerschap in haar essentie raken
- voor een (klein) deel van de beroepsbevolking is
- niet aan kan sluiten op de diversiteit aan werkenden (ZZP-ers)
- voorbij gaat aan de veranderingen op de arbeidsmarkt
- de Nederlandse arbeidsmarkt gecompliceerd maakt voor buitenlandse opdrachtgevers.
- niet lang houdbaar zijn
maar door het instellen van een basisinkomen incl. basiszorgverzekering voor ‘iedereen’ = BI
Meest voor de hand liggend is een structuur als bij de AOW (alleenstaand / samenwonend) vanaf 18 jaar. Voor kinderen tot 18 jaar past een veel lager bedrag.
Hoe wordt dat betaald?
De loonkosten kunnen fors omlaag omdat al een BI wordt betaald. Werken zorgt voor de aanvulling op het BI.
Het geeft alle ruimte aan participatie (vrijwilligerswerk, mantelzorg)
Om de besparingen verder door te voeren zou moeten worden gekozen voor het afbouwen en vereenvoudigen van de Inkomsten Belasting. IB maakt arbeid (onnodig) duur en vraagt om een complex controlerend apparaat.
Producten en diensten moeten juist goedkoper worden, zodat de koopkracht stijgt. Daarmee kan ook het BI lager worden dan nu bij het huidige prijspeil.
Er komt werkgelegenheid naar Nederland toe in plaats van dat het naar lage loon landen verdwijnt. Nederland wordt immers een 'lage loonland'.
Er kan grofweg een streep door de sociale uitkeringen (in 2018 ca 155,6 miljard).
BI heb ik berekend op 180 miljard bij het huidige prijspeil, maar enige nuance is op zijn plaats. Voor ambtenaren (915.000) bv geldt een dubbeltelling (broekzak - vestzak) van 14,25 miljard. Daarmee komt het te 'dichten gat' op ca 10 miljard. Doorrekenen van de effecten zal uitwijzen dat de BI fors minder kost dan 165 miljard. Extra inkomsten voor de overheid moeten worden gevonden (import- en exportheffingen (om verschil in loonkosten met buitenland te matigen), btw en accijnzen, doorvoerheffingen, heffingen op transport, winstbel. bedrijven).
Er zijn ongetwijfeld meer vormen van significant structureel inkomen te verzinnen voor de overheid die passen bij de huidige tijdsgeest.

Bijlage