Veiling 700, 1400, 2100 MHz
Reactie
Naam
|
AMS-IX (PR- en communicatie specialist B Semeijn)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
20 december 2019
|
Vraag1
Wat vindt u van het voorgenomen beleid zoals vastgelegd in de diverse regelingen en aanverwante besluiten?
Het is me opgevallen dat er in de documentatie maar beperkte informatie en richtlijnen zijn opgenomen omtrent het actief en passief delen van infrastructuur voor 5G. Die gebrekkige kadering van gedeelde infrastructuur kan onwenselijke situaties opleveren.
Het ministerie wil ervoor zorgen dat er door de veiling minimaal drie aanbieders van 5G-netwerken actief worden in Nederland. Het is zeer waarschijnlijk dat die drie aanbieders onderdelen van de infrastructuur gaan delen. Drie losse netwerken aanleggen is duur en er kunnen vraagtekens gezet worden bij de robuustheid van drie van die netwerken. (Hoe staat het bijvoorbeeld met de interconnectie tussen netwerken?) Het delen van infrastructuur wordt voor 4G al op meerdere vlakken (kleinschalig) gedaan.
Als deze gedeelde infrastructuur echter in handen komt van één van de MNO's (of een besloten joint venture van de bestaande partijen), krijgt deze onevenredig veel marktmacht. Dit kan toetreding van nieuwe partijen belemmeren en dat is niet in het belang van de klant. Welke zekerheden heeft EZ ingebouwd om de neutraliteit en onpartijdigheid van de ruggengraat van de 5G-infrastructuur te waarborgen? En in hoeverre wordt gebruik van bestaande infrastructuur gestimuleerd?