Aanpassingswet normalisering rechtspositie ambtenaren

Reactie

Naam DJI/DV&O (Dhr. G Snoeck)
Plaats Assen
Datum 13 februari 2018

Vraag1

Worden er nog wijzigingen van wetten gemist?
Graag uw bijzondere aandacht voor de uitleg bij artikel 2, onderdeel i, van de Ambtenarenwet 2017 in het algemeen deel van de MvT (p. 4-5):
wanneer is openbaar gezag de kernactiviteit van een privaatrechtelijke rechtspersoon. Dat is van belang om te bepalen of een privaatrechtelijke rechtspersoon onder de Ambtenarenwet 2017 valt en dus overheidswerkgever wordt. In de memorie van toelichting wordt voorgesteld om aansluiting te zoeken bij artikel 37 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen. Als dat artikel van toepassing is, dan wordt de rechtspersoon overheidswerkgever. Daarnaast wordt een rechtspersoon overheidswerkgever als deze uitsluitend wettelijke taken (op centraal of decentraal niveau) uitoefent die openbaar gezag inhouden maar waarop artikel 37 Kaderwet zelfstandige bestuursorganen formeel niet van toepassing is.

Kunt u uit de voeten met deze uitleg? Acht u deze uitleg voldoende uitgewerkt? Wat betekent dit in de praktijk voor uw organisatie?
Het executief personeel Justitie zou volgens ondergetekende dezelfde rechtspositie moeten houden als de Politie en Defensie, het geweldsmonopolie (welke geheel ligt bij het rijk) is in mijn ogen juridisch niet afgekaderd in het wetsvoorstel zoals dit is neergelegd. Het in- opsluiten van burgers is geheel voorgehouden aan ambtenaren in de zin van het woord. Het veranderen van de rechtspositie naar de burgerstatus en het wél verantwoordelijk zijn als ware men ambtenaar is hinken op twee gedachten.