Aanpassingswet normalisering rechtspositie ambtenaren
Reactie
Naam | R.P. Vos |
---|---|
Plaats | Nieuwersluis |
Datum | 10 februari 2018 |
Vraag1
Worden er nog wijzigingen van wetten gemist?Graag uw bijzondere aandacht voor de uitleg bij artikel 2, onderdeel i, van de Ambtenarenwet 2017 in het algemeen deel van de MvT (p. 4-5):
wanneer is openbaar gezag de kernactiviteit van een privaatrechtelijke rechtspersoon. Dat is van belang om te bepalen of een privaatrechtelijke rechtspersoon onder de Ambtenarenwet 2017 valt en dus overheidswerkgever wordt. In de memorie van toelichting wordt voorgesteld om aansluiting te zoeken bij artikel 37 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen. Als dat artikel van toepassing is, dan wordt de rechtspersoon overheidswerkgever. Daarnaast wordt een rechtspersoon overheidswerkgever als deze uitsluitend wettelijke taken (op centraal of decentraal niveau) uitoefent die openbaar gezag inhouden maar waarop artikel 37 Kaderwet zelfstandige bestuursorganen formeel niet van toepassing is.
Kunt u uit de voeten met deze uitleg? Acht u deze uitleg voldoende uitgewerkt? Wat betekent dit in de praktijk voor uw organisatie?
Onze rechtspositie (gevangeniswezen) was jaren een punt van invloed op de onderhandelingen in de CAO omdat er zekerheid (in rechtspositie) ter compensatie van salaris nivelering in plaats van verhoging uit het overleg kwam. In het gevangeniswezen hebben we gelijke werkdruk als de politie en openbaar ministerie, dus behandel ons nu eens gelijk.