Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE's

Reactie

Naam Een betrokken VVE-lid H Mol
Plaats Leidschendam-Voorburg
Datum 4 september 2021

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten verenigingen van eigenaars (VvE's)? U kunt uw reactie geven door een bericht achter te laten, of door een document met uw reactie te uploaden.
Volgens het IFV beschikt niemand (6/2021) over betrouwbare getallen over de kans dat een EV in brand vliegt. Zo lang dat niet bekend is, is een discussie erover oeverloos. De overheid zou de voorgestelde wetgeving moeten ophouden totdat deze getallen wel bekend zijn. Het ophouden is noodzakelijk omdat de gevolgen van zo'n brand wel bekend en desastreus zijn. Het blijkt dat bestaande VVE-garages aan additionele eisen moeten voldoen, waarvoor de VVE opdraait volgens de MvT. Die laatste voldoet niet aan het wetsvoorstel. Lid 1 stelt 'voor eigen kosten en risico'. Of het wetsvoorstel verbloemt dat er ook andere niet benoemde kosten zijn.

Er is echter één, bijna altijd en overal, vergeten risico waarover wel overeenstemming bestaat.

Namelijk dat alleen al het stallen (parkeren, laat staan het opladen) van een EV in een bestaande VVE-garage een extra risico introduceert t.o.v. risico's van gestalde benzineauto's. Overheid, verzekering en brandweer kunnen momenteel niet eensluidend aangeven hoe om te gaan met dat extra risico. Gezien dat extra risico, is een wettelijke basis voor het recht om EV's in een bestaande VVE-garage te stallen en/of op te laden, onzinnig, onacceptabel, weerstand oproepend en rechtelijke macht bezwarend.
Dat extra risico is heel simpel uit te leggen (credits naar IFV): als een brand in een garage, door welke oorzaak dan ook, overslaat naar een elektrische auto ontstaan er 2 typen branden: een 'normale brand' en de 'EV-brand'. Momenteel is die laatste brand bijna niet blusbaar terwijl die met uitsluitend benzine auto’s wel blusbaar zijn.

Het wetsvoorstel schuift alle hiervoor genoemde risico's inclusief de financiële en maatschappelijke gevolgen impliciet af naar de VVE. In ieder geval worden deze zaken niet uitdrukkelijk genoemd, wat ik diep treurig vind. Ik ben dan ook tegen dit wetsvoorstel totdat er duidelijkheid bestaat over alle bovenstaande zaken, er overeenstemming bestaat tussen de hiervoor genoemde partijen en ik ben er tegen zolang risico's, kosten en gevolgen eenzijdig worden afgeschoven naar de VVE.

Ik ben er ook tegen dat de wet voorstelt dit alles 'wel even' in een AMvB wordt opgelost. Dat veronderstelt namelijk dat het oplosbaar is. Echter, het is nu ook in veel VVE garages niet toegestaan om LPG auto's te stallen. Het risico is anders (extra) en VVE garages zijn niet geëquipeerd tegen brandende LPG auto's.