Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE's

Reactie

Naam E van Poeteren
Plaats Leidschendam
Datum 10 augustus 2021

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten verenigingen van eigenaars (VvE's)? U kunt uw reactie geven door een bericht achter te laten, of door een document met uw reactie te uploaden.
1- Regels uitgevaardigd door de EU dienen ten allen tijde gerespecteerd te worden
2- Na een melding aan het VvE-bestuur, voor een laadpunt t.b.v. een 100% Elektrisch Voertuig, kan de aanvrager kennelijk direct met de voorbereidende werkzaamheden beginnen. In onze VvE-regelementen staat dat indien er gaten in de constructie moeten worden geboord, dit mag alleen met toestemming van een ALV. Wij zullen hierin zeker geen uitzondering op vormen. Onderbouwing: de laadstroom van één (100% elektrisch) aangedreven voertuig overstijgt al het geinstalleerde vermogen van ons complex, waardoor parallelle aansluitingen onvermijdelijk zijn.
3- Deze regeling lijkt mij op arbitrale wijze inbreuk doen aan de bevoegdheden van een ALV en/of een VvE-bestuur.
4- Alle bewoners die nu boven de garage wonen krijgen al slapeloze nachten bij het idee van alle mogelijke schades (warmte spanningen in het beton / instortings gevaar, door een brandende opladende elektrische auto(s). En aangezien deze brandende auto niet kunnen worden weggesleept, de sleep auto is te hoog, kunnen ook de belendende auto’s vlam vatten.
5- Er wordt vermeld dat ‘Technische eisen aan het oplaadpunt zodat de stroomvoorziening niet overbelast raakt’. Dat is een interessante stelling. Hoeveel laadpunten kunnen er op het eigen netwerk worden aangesloten (wat veel goedkoper is) en wie moet bij het bijna bereiken van het maximale vermogen een parallelle aansluiting financieren? (veel duurder). Wie het eerst komt het eerst maalt? NB: het elektrisch opgenomen vermogen van alle appartementen is in mijn ogen leidend en niet het aantal aangesloten laadpunten dus er kan het voorkomen dat, bij kWh toename, er een laadpunt afgesloten moet worden van de energievoorziening van het complex. Wie oh wie!
6- Alle benodigde (veiligheids) voorzieningen komen mijns inziens uitsluitend voor rekening (en risico) van de aanvrager(s). Denk aan het installeren van een sprinkler installatie in de garage, de garagevloer zodanig modificeren dat al het sprinklerwater zich in het midden verzamelt waardoor voldoende waterafvoeren in de vloer de afvoer veilig moeten stellen naar een nieuwe (en grotere) te realiseren vuilwaterpomp installatie en een hitte-meld installatie inclucief de onafwendbare verhoogde verzekeringspremie. Onderbouwing: er zijn namelijk bewoners zonder auto in ons complex, met een vaste parkeerplaats, en die hoeven voor bovenstaand onderwerp, via de VvE, hier niets aan bij te dragen.