Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE's
Reactie
Naam
|
D Fikkert
|
Plaats
|
Leidschendam
|
Datum
|
20 juli 2021
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten verenigingen van eigenaars (VvE's)? U kunt uw reactie geven door een bericht achter te laten, of door een document met uw reactie te uploaden.
1) De definitie van oplaadpunt is te beperkt gesteld in de wet, waardoor kosten, risico's en beheer beperkt worden voor eigenaars (jaja) en op de VVE overslaan (boeh). Volgens mij moet onder oplaadpunt vallen:
het oplaadpunt zelf (cf. art 1,t besluit IAB) en de technische voorzieningen die aansluiting verzorgen op gemeenschappelijke delen en zaken, bijvoorbeeld voorzieningen als leidingen; bedrading en kabels; goten en buizen; groepen en zekeringen; kasten; meters; internet aansluiting en abonnement.
Er moet een duidelijk interface punt (erfgrens) van de benodigde extra voorziening staan in de wet.
In de toelichting op de wet wordt met oplaadpunt vaak het punt zelf bedoeld. Testen: valt een extra benodigde groep onder het wijzigbare opstalrecht? Waar staat het oplaadpunt?
2) De wet (niet de AMvB) dient VVE's zekerheid te bieden dat al bestaande gemeenschappelijke oplaadvoorzieningen en -infrastructuren van de VVE (en dus met goedkeuring van de eigenaars zijn gemaakt), door en voor nieuwe aansluitingen gebruikt moeten worden en dat de AMvB daar niet vanaf kan wijken. De in dit verband in de toelichting genoemde wijziging van de Splitsingsakte is opmerkelijk, wijziging daarvan wordt in de rest van de toelichting (terecht) als niet wenselijk gezien.