Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE's

Reactie

Naam VVE Porthos (Ir. J. Eisses)
Plaats Eindhoven
Datum 30 juli 2021

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten verenigingen van eigenaars (VvE's)? U kunt uw reactie geven door een bericht achter te laten, of door een document met uw reactie te uploaden.
Naar onze mening houdt het voorgestelde wetsvoorstel onvoldoende rekening met de gevaren die het laden van elektrische auto's momenteel nog met zich meebrengen. Wij verwijzen hierbij naar de website https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/laadpaal-elektrische-autos waarin het volgende is weergegeven:
- Kijkend naar de kans op brand en het effect bij een brandend elektrisch voertuig, is duidelijk dat er extra risico's zijn wanneer elektrische voertuigen geparkeerd en opgeladen worden in een parkeergarage. Zo ontwikkelen branden met elektrische voertuigen zich anders qua brandverloop en brandduur. Door het ontstaan van toxische verbrandingsproducten kan er een situatie ontstaan die voor het vluchten en bestrijden van de brand ongunstig is. (…….) Daarnaast is het blussen van branden met elektrische voertuigen lastiger. Verder zorgt het opladen van voertuigen in parkeergarages voor extra risico’s: dit is namelijk een extra activiteit ten opzichte van het enkel parkeren van een voertuig.
En:
Overleg met een constructeur over eventueel mogelijke extra bescherming van de bouwconstructie nabij parkeerplekken met laadvoorzieningen.
Overweeg om elektrisch aangedreven voertuigen op de laagste vloer verdiept te parkeren in een bouwkundige ‘kuip’ die bij brand vol met water kan worden gezet.
Plaats voor de laadpalen een aanrijbeveiliging, of breng deze aan op een plek waar aanrijden onmogelijk is.

Het probleem met elektrische auto-branden is dat deze moeilijk te blussen zijn, c.q. lang kunnen doorbranden. Dit kan in een parkeergarage die onder een gebouw ligt tot zware beschadiging van de fundamenten van een gebouw leiden die zelfs zou kunnen leiden tot het onbewoonbaar verklaren van het hele bovenliggende gebouw.
Het huidige wetsvoorstel geeft aan de gebruikers van 'gevaarlijke' parkeerplaatsen zonder verdere voorwaarden het recht om oplaadfaciliteiten aan te laten leggen. Dit nog afgezien van bouwkundige aanpassingen die hiervoor moeten worden gemaakt. Derhalve vinden wij dat de wet onvoldoende rekening houdt met de risico's en belangen van de andere appartementseigenaren. Naar onze mening zou een VVE juist moeten meebeslissen over voldoende veilige oplossingen.