Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE's
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Gennep
|
Datum
|
29 juli 2021
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten verenigingen van eigenaars (VvE's)? U kunt uw reactie geven door een bericht achter te laten, of door een document met uw reactie te uploaden.
Zoals bekend zijn er in 2021 ca 22 volledig electrische autos spontaan in brand gevlogen. Een enkele brand gebeurde tijdens het opladen. Gezien het feit dat een brandende elektrische auto alleen te blussen is door deze geheel onder te dompelen voor ca10 uur is het duidelijk dat een dergelijke brand alleen door brandweer met speciale materialen geblust kan worden. Daartoe moet ten eerste de brandweer met hun materieel in de parkeergarage kunnen komen. De inrijhoogte van vve parkeergarages zijn daar niet altijd op berekend. Ten tweede moet er dan voldoende hoogte zijn om de brandende auto op te tillen en in de waterbak te plaatsen. Dit vereist mogelijk meer hoogte.
Het alternatief om de brandende auto door de parkeergarage naar buiten te slepen zal zeer waarschijnlijk grotere schade toebrengen aan andere autos en garage, los van het feit of de brandweer bij de brandende auto kan komen gezien de felheid van de branden van electrische autos.
Tot er betere/ veiligere oplossingen zijn voor in brand gevlogen elektrische autos zou de algemene ledenvergadering moeten kunnen beslissen of dergelijke autos binnen mogen staan.
Een andere oplossing is dat autofabrikanten de autos dusdanig construeren dan bij het ontstaan van een spontane brand deze beheersbaar kan blijven.
Denk aan de mensen die in de appartementen boven de garage liggen te slapen waarbij de garage ernstig in brand staat. Indien 1 eigenaar zijn elektrische auto wenst en op te stallen en op te laden brengt deze het leven van diverse andere mensen ernstig in gevaar