Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE's
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Assen
|
Datum
|
30 juli 2021
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten verenigingen van eigenaars (VvE's)? U kunt uw reactie geven door een bericht achter te laten, of door een document met uw reactie te uploaden.
Er dienen heldere veiligheidsrichtlijnen te komen waaraan een parkeergarage en oplaadpunt moet voldoen(onderschreven door veiligheidsregio's en verzekeraars). Deze richtlijnen moeten ook toepasbaar zijn in bestaande garages waarbij elke appartementseigenaar een eigen parkeerplaats heeft, vastgelegd met een notariële akte (dus elektrische auto's dicht bij de uitgang is dan geen reële optie). Het eventueel zelf aan laten leggen van een oplaadpunt dient dan onder voorwaarde van deze richtlijnen te geschieden.
De integrale kosten voor de aanleg van het oplaadpunt dienen dan ten laste te komen van diegene die een oplaadpunt laat realiseren. Hieronder valt natuurlijk niet alleen het oplaadpunt, maar ook de kosten voor beheer/onderhoud. (Deel) van centraal/gezamenlijk te dragen kosten zoals benodigde verzwaring van centrale stroomtoevoer bij meer gebruik van oplaadpunten, aanvullende brandwerende voorzieningen, verhoging verzekeringskosten etc. (evt. naar rato, maar hoe te bepalen als je de 1e bent?).
Hiermee ontstaat een uitholling van het wezen van de VVE waarbij de gezamenlijke eigenaren besluiten over de aanpassingen, onderhoud etc. van het pand. Als het bestuur hiermee verwatert tot 'uitvoerder' van individuele wensen (na laadpaal, volgt zonnepanelen, warmtenet etc. ?) dan zal het animo voor de invulling van deze onbezoldigde bestuursfuncties snel verder afnemen. Kortom hoe blijven met deze stappen het wezen van de VVE zo goed mogelijk borgen?