Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE's

Reactie

Naam VVE appartementengebouwen Prinsenhof Gouda (dhr F Schouten)
Plaats Gouda
Datum 2 september 2021

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten verenigingen van eigenaars (VvE's)? U kunt uw reactie geven door een bericht achter te laten, of door een document met uw reactie te uploaden.
Naast het bezwaar tegen de gevolgde procedure (het onvoldoende/niet betrekken van diegene die
met de regeling geconfronteerd worden) zijn er ook grote inhoudelijke bezwaren.
Ten eerste zet de notificatieregeling het besturen van de VvE op zijn kop. Eigenaren die een laadpaal
willen hoeven dit feitelijk alleen te melden en aan nog nader uit te werken eisen (amvb) te voldoen.
In feite mogen deze eigenaren de parkeergarage straks volledig verbouwen. Weliswaar op eigen
kosten of kosten van het bedrijf die de auto ter beschikking stelt. Het verbouwen van een
parkeergarage die toch echt tot de algemene ruimte van de vve behoort en eigendom is van alle
eigenaren. Dat geldt misschien niet voor de parkeerplaats zelf, maar toch zeker voor de toegang tot
de parkeerplaats en alle technische installaties. Het vaak druk bezette bestuur (vrijwilligers!) mag
alle problemen die hieruit voortkomen oplossen. Kortom we kunnen veel gedoe verwachten,
nachtwerk.
Ten tweede is het opvallend dat de werkgroep het woord parkeergarage nauwelijks/niet noemt. De
werkgroep zet de burger hiermee bewust op het verkeerde been door te spreken van
parkeergelegenheid. Uit niets blijkt dat de werkgroep zich realiseert dat een oplaadpunt in een
(verdiepte) parkeergarage echt anders is dan een parkeerplek buiten op straat.
Ten derde probeert de overheid met de notificatieregeling het verfijnde systeem van splitsingsakte
en modelreglementen te doorbreken. En daarmee hebben eigenaren niet meer het gevoel dat zij
zelf of met meerderheid van stemmen over hun eigendommen gaan. De overheid komt achter de
voordeur en dat is zeer onwenselijk.
Ten vierde de grootse onbeheersbare problemen die ontstaan als een elektrische auto in brand
vliegt. Daar is al veel door deskundigen over geschreven. Echter de werkgroep die het klimaat wil
redden, laat uit niets blijken dat de gevaren van brand van een elektrische auto serieus zijn Dat is
zeer onverantwoord! De werkgroep heeft gemeend om niet eerst de onderzoeken/adviezen over de
risico’s van deze branden en de wijze waarop deze bestreden kunnen worden af te wachten.

Namens het bestuur van de VVE appartementengebouwen Prinsenhof te Gouda maak ik bezwaar tegen het nu voorliggende wetsvoorstel
en vraag u dit terug te nemen en een ordentelijk proces te organiseren waarbij VvE besturen
aantoonbaar worden betrokken en dat recht doet aan de zeggenschap van eigenaren.