Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE's
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Breda
|
Datum
|
9 augustus 2021
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten verenigingen van eigenaars (VvE's)? U kunt uw reactie geven door een bericht achter te laten, of door een document met uw reactie te uploaden.
Een notificatie regeling in plaats van toestemming van de VVE is een goede stap maar in onze ogen onvoldoende. Wij beschikten over een eigen laadpunt op onze eigen parkeerplaats in een gezamenlijke parkeergarage, maar hebben deze recentelijk onder druk van de VVE verwijderd. Er zijn (absurde) eisen opgesteld door de VVE waar wij praktisch gezien geen invulling aan kunnen geven. De huidige bewoners zijn bang gemaakt door media en brandweer en zien een elektrische auto als een potentiële bom onder het appartementsgebouw en spreken ons aan als ‘ moordenaar’. Wij zijn eigenlijk blij dat we het oplaadpunt nu hebben verwijderd. Het is dus zaak dat de overheid de media goed in stelling brengt en alle overheidsdiensten (inclusief brandweer) een eensluidend standpunt in nemen inzake de brandveiligheid van laadvoorzieningen in parkeergarages. Zonder medewerking van de brandweer gaat het niet lopen. Om absurde eisen en tegenwerking van VVE te voorkomen zou het beter zijn dat alle VVE’s worden VERPLICHT om elektriciteit te leveren op ELKE parkeerplek inclusief een gebruiksafrekening voor gebruikte stroom tegen een gereguleerd KWh tarief. Het is dan aan de eigenaar om deze elektriciteit door te zetten naar een laadvoorziening die voldoet aan generieke voorschriften van de brandweer op dit punt. Dat gaat echt helpen, want er zijn bewoners die naar een elektrische auto willen, maar niet kunnen laden. Dan maakt de overheid de urgentie duidelijk; het beleid van nu is gebaseerd op vrijblijvendheid. Een notificatie regelgeving help de mensen niet want de VVE en brandweer moet wel meewerken met voorzieningen (en beide liggen nu dwars) en de beeldvorming moet goed zijn. Verder, een aantal bewoners redeneren als volgt: “ ik koop een nieuwe benzine/diesel auto in 2030 en die gaat 15 jaar mee. Dan is het 2045 en ben ik er niet meer”. De urgentie wordt niet gevoeld. Het naar voren halen van het verbod op verkoop van nieuwe benzine/diesel auto’s van 2030 naar 2025 zou helpen en verhoging BPM op milieu onvriendelijke auto’s zou helpen. Er zijn inmiddels genoeg verschillende elektrische auto’s te koop. Kortom: leuk idee, gaat in de praktijk niets toevoegen. VVE’s zullen aburde eisen stellen met koppelingen op het elektriciteitsnet, aanleg, brandveiligheid, hoge kosten, etc.