Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE's

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Renkum
Datum 28 juli 2021

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten verenigingen van eigenaars (VvE's)? U kunt uw reactie geven door een bericht achter te laten, of door een document met uw reactie te uploaden.
Beste lezer,

Het is wederom een gedrocht van een regeling, wat veel (overheidsgeld) heeft gekost en wat volgens alle ‘geleerden’ de burgers binnen een VvE tot wel 1,3 Miljoen kan (!) besparen aan regeldruk. Leuk gecalculeerd, maar alleen al het opstellen van dit soort onderzoeken en rapportages kost een veelvoud voor de ‘BV NL’. En het is niet waar. Het is TE eenzijdig gesteld.

En leidt dit voorstel nu tot minder regeldruk …… of minder werk voor een VvE bestuur/ - bestuurder. Naar mijn inschatting geheel NIET! Elke individuele VvE bestuurder moet in het nieuwe wetsvoorstel nu zelf nagaan of aan bepaalde voorwaarden is voldaan of moet zich voor expertise wenden tot een extern (veelal te betalen) adviseur. De grotere (financiële) last wordt dus door de voorgestelde aanpassingen meer bij de individuele besturen cq bestuurders neergelegd. En dus als kostenpost bij alle leden van de VvE, ook diegene die zich geen elektrische auto kunnen veroorloven of die ueberhaupt geen auto hebben. Wat mij betreft een onbegaanbare weg. Nog meer onnodig geld weggooien.
En dan noem ik in dit geheel ook het mogelijke effect van de recent (per 1 juli 2021) ingevoerde Wet Aansprakelijkheid Bestuurders. Wanneer er meer afweging bij een bestuur en/of bestuurder wordt neergelegd en men vanwege zijn/haar taken hier ook nog aansprakelijk voor gesteld kan worden, zal dit tot zeer negatieve gevolgen leiden (minder mensen die het bestuurswerk willen verrichten, omdat men privé aansprakelijk kan worden gesteld, etc.).
De besluitvorming hoort daar te liggen waar het hoort: bij het hoogste orgaan van een vereniging en dat is de (algemene) ledenvergadering!

Daarnaast gaat dit wetsvoorstel een gevaarlijk precedent veroorzaken: hoe zit het met een buiten-unit van een gewenste Airco …… dat mogen we straks ook grotendeels zelf bepalen en de besluitvorming neerleggen bij de bestuurder(s)? Of een individueel zonnepaneel ? Waar stopt het ……

Het bij-effect van dit wetsvoorstel, is dat de mogelijke kosten veroorzaakt door schade, brand en wat ook, dan meestal afgewend wordt op het geheel (de totale VvE), terwijl het voordeel voor het individu is ……. Moeilijk haalbaar lijkt me en zoals ik al eerder aangaf een te weinig bedacht plan, wat goed scoort bij enkelen, maar het collectief (de VvE en de bestuurders) opzadelt met ellende.