Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE's

Reactie

Naam Ymere (K. van Heijst)
Plaats Amsterdam
Datum 17 augustus 2021

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten verenigingen van eigenaars (VvE's)? U kunt uw reactie geven door een bericht achter te laten, of door een document met uw reactie te uploaden.
- Wat ik mis in de regeling is dat de VvE niet de mogelijkheid geboden wordt om zelf met een met een collectief plan voor laadinfrastructuur te komen, als 1 of meerdere eigenaren hebben gemeld dat zij een laadpunt willen aanleggen. Als de regeling de VvE een half jaar tot een jaar na het 1e verzoek de tijd geeft om een collectieve laadvoorziening aan te leggen, zo dit voor de meeste VvE's een veel betere oplossing bieden.

- De regeling gaat er nu van uit dat alle kosten door de aanvrager betaald moeten worden. Een laadpunt plaatsen op eigen kosten lijkt me niet een probleem. Maar er is ook sprake van collectieve kosten, bijvoorbeeld het geschikt maken van de meterkast, het verhogen van de capaciteit van de meterkast en onderhouden en controleren van de bekabeling , het aansluiten op de BMI etc. Een VvE is verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en veiligheid van de gemeenschappelijke delen. De verantwoordelijkheid voor deze essentiële onderdelen (die indien niet goed aangelegd en beheerd ook gevolgen kunnen hebben voor de rest van de VvE, bijvoorbeeld brand of stroomuitval) neerleggen bij individuele eigenaars lijkt mij niet verstandig.

- Er wordt in de regeling voorbij gegaan aan het feit dat de kosten per laadpaal nogal verschillen. De kosten voor de 1e laadpalen, zullen relatief klein zijn, omdat dit kan zonder de capaciteit van de elektrameter te verhogen. Wanneer de capaciteit van de meter vol is, zal de volgende aanvrager de capaciteit van de meter moeten verhogen. Volgens de regeling zouden deze meerkosten allemaal voor de aanvrager zijn. Dat lijkt mij oneerlijk, omdat eerdere aanvragers deze kosten niet hadden. Het gaat daarnaast niet alleen om eenmalige kosten, maar ook om jaarlijkse meerkosten voor deze verhoogde capaciteit. Het lijkt mij administratief ondoenlijk om hiervoor een aangepaste kostenverdeling te maken voor de eigenaren met een laadpunt. Daarom voorkom je in mijn optiek niet, dat er collectieve kosten zijn die door de hele VvE gedragen moeten worden.