Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE's

Reactie

Naam Anoniem
Plaats LEIDEN
Datum 30 juli 2021

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten verenigingen van eigenaars (VvE's)? U kunt uw reactie geven door een bericht achter te laten, of door een document met uw reactie te uploaden.
In de Memorie vn Toelichting para. 3.6 Betrokkenheid vd VVE, onderaan pagina 9 staat:"Benadrukt wordt dat reeds de mogelijkheid voor een VvE bestaat om zelf basislaadinfrastructuur en/of oplaadpunten voor de gehele VvE aan te leggen en zodoende de locatie van het oplaadpunt te bepalen. Hierin komt door de notificatieregeling geen verandering. De VvE kan zodoende grip houden op de aanpassingen in de hoofdmeterkast en de aanleg van de bekabeling ten behoeve van de oplaadpunten. De aanschaf en installatie van een oplaadpunt voor elektrische voertuigen door de VvE zélf geldt als nieuwe installatie, waarvoor meestal een verhoogde meerderheid van de vergadering van eigenaars nodig is. Dit neemt niet weg dat ook in dat geval de mogelijkheid blijft bestaan voor individuele appartementseigenaars om te notificeren.

De laatste zin lijkt aan te geven dat een eigenaar nog steeds een zelfgekozen lader kan plaatsen via de notificatie regeling, ZELFS wanneer de VVE al een basisinstallatie van een laadplein aanlegd, waarop een appartementseigenaar een lader van het betreffende systeem (dus niet vrije keuze) kan aansluiten, Dit haalt veel draagkracht weg om de vereniging te overtuigen in een dergelijke basis installatie te investeren.

VOORSTEL;
Voeg regelgeving toe om het "notificatie recht" uit te schakelen, wanneer de VVE een basis-laadinfrastructuur aanlegd, waarop een door het bestuur of de ALV geselecteerde lader kan worden geplaatst.
Door laders van dezelfde leverancier te verplichten kan dynamic loadbalancing etc toegepast worden en meer van dergelijke voordelen benut worden.