Wijzigingsbesluit vrijstelling Nt2 en omkeerregeling

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Eindhoven
Datum 19 augustus 2020

Vraag1

Zijn de drie eisen om te kunnen bepalen of iemand in aanmerking komt voor de nieuwe vrijstelling Nederlandse taal, omkeerregeling of (reeds bestaande) examentijdverlenging voldoende duidelijk voor scholen?
Het eerste criterium (onvoldoende beheersing Nederlandse taal) roept vraagtekens op. Waarop wordt dit gebaseerd? Een subjectieve mening of een 0-meting (momentopname)? En waaruit bestaat die 0-meting dan? Is dat één globale meting of een meting op de deelvaardigheden? En wat als de student voor een deel van de vaardigheden wel voldoende beheersing toont en voor een ander deel niet? Komt student dan in aanmerking?
De overige twee eisen zijn objectief vast te stellen.

Vraag2

Kunt u zich vinden in het voorstel dat er minimaal een vijf gehaald moet worden voor het keuzedeel Duits, wanneer door studenten gebruik gemaakt wordt van de omkeerregeling met Duits?
Nee. Bij gebruikmaking van de regeling mag m.i. een 6 geëist worden. Theoretisch zou een student immers kunnen slagen met een 5 voor keuzedeel Duits, een 5 voor een lager niveau Nederlands en een 6 voor (regulier) Engels. (Als ik het goed begrijp) Bovendien zou deze keuze de toch al niet onomstreden compensatieregeling voor keuzedelen nog complexer maken. De inrichting van de systemen wordt er ook niet eenvoudiger op, wat ook weer een kostenaspect met zich meebrengt.