Wijzigingsbesluit vrijstelling Nt2 en omkeerregeling
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Dodrecht
|
Datum
|
31 augustus 2020
|
Vraag1
Zijn de drie eisen om te kunnen bepalen of iemand in aanmerking komt voor de nieuwe vrijstelling Nederlandse taal, omkeerregeling of (reeds bestaande) examentijdverlenging voldoende duidelijk voor scholen?
Nee, dit is niet duidelijk. Er wordt vaak uitgegaan van de stelling dat een student korter dan zes jaar in NL woonachtig moet zijn, terwijl het gaat om minder dan zes jaar Nederlands onderwijs te hebben gevolgd. Maar ook deze regel is niet duidelijk. Wat is minder dan zes jaar Nederlands onderwijs? Welk onderwijs valt hier allemaal onder? Een taalcursus, inburgering, regulier onderwijs? Bovendien kan deze regel alleen gevolgd worden als bij de intake van nieuwe studenten al hun stappen in onderwijsland helder zijn en dat zijn ze vaak niet.
Daarnaast is deze regel niet eerlijk. Iemand die 20 jaar in NL woont, relatief weinig Nederlands onderwijs heeft genoten, maar de taal wel goed beheerst en op latere leeftijd een mbo-opleiding gaat volgen, komt voor deze regel in aanmerking. Iemand die veel korter in NL woont, net boven de zes jaar zit, maar de taal minder beheerst (geen talenknobbel, op oudere leeftijd in NL gekomen) komt niet voor deze regel in aanmerking.
Vraag2
Kunt u zich vinden in het voorstel dat er minimaal een vijf gehaald moet worden voor het keuzedeel Duits, wanneer door studenten gebruik gemaakt wordt van de omkeerregeling met Duits?
Hier kan ik me niet in vinden. Een goede beheersing van het Nederlands moet het doel zijn en dit kan niet gecompenseerd worden met een taal die veel Nederlanders ook niet beheersen. Ik ben voor het invoeren van examinering binnen het mbo op CEF niveaus. Een tweedetaalspreker moet als zodanig geëxamineerd worden en niet als een moedertaalspreker. Ook niet op een lager niveau. De niveaus van het referentiekader (Meijerink) zijn voor moedertaalsprekers en CEF is voor tweede taalgebruikers. Dit betekent ook een aanpassing op inhoudelijk vlak waarbij de student niet stuit op culturele verschillen.