Onderhoudswijziging Regeling voertuigen 2020

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Apeldoorn
Datum 10 december 2020

Vraag1

hebt u vragen of opmerkingen? U kunt reageren of de hele regeling en de toelichting.
Wanneer een auto nieuw wordt gekocht is de eigenaar ervan verzekerd dat de velgen onder zijn auto berekend zijn op de maximaal mogelijke belasting voor die specifieke auto. In schril contrast hiermee is er voor de vervangingsmarkt van velgen geen enkele wet- en regelgeving in Nederland.

Voor die vervangingsmarkt worden veelal velgen geïmporteerd vanuit Azië waarbij namaak van het origineel aan de orde van de dag is. Daarbij zijn sterkte en draagvermogen niet gedocumenteerd en zelfs de verantwoordelijke fabrikant onbekend. Regelmatig vertonen deze velgen dan ook scheuren en breuken ten gevolge van overbelasting. Dit leidt tot potentieel levensgevaarlijke situaties op de weg. Ook wanneer velgen van gerenommeerde velgfabrikanten gemonteerd worden kan het tot dit soort situaties komen wanneer bij montage van velgen met de door de fabrikant vermelde maximale velgbelasting niet in overeenstemming is met de belastingen door het voertuig.

Tot overmaat van ramp worden in Nederland velgen die qua maatvoering wel maar wat betreft draagvermogen absoluut niet geschikt zijn schaamteloos door een sterk groeiend segment van online aanbieders verkocht. Zo worden er in de praktijk bijvoorbeeld Peugeot 308 velgen met een draagvermogen van 650 kg toegepast op Peugeot Expert bestelwagens met een benodigd draagvermogen van 900 kg per velg. Wat te denken van BMW 3-serie velgen die passen op een Tesla Model X maar de belasting van een veel hoger gewicht en trekkracht absoluut niet aan kunnen?
Wanneer men bovendien bedenkt dat er voor de komende twee jaar zo’n vijftig nieuwe volledig elektrisch aangedreven automodellen met relatief hoge gewichten en aslasten op de markt zullen verschijnen dan is snel ingrijpen op de ongecontroleerde velgenhandel buitengewoon belangrijk.

Mogelijk en aannemelijk heeft toepassen van ongeschikte velgen al geleid tot slachtoffers wat echter door gebrek aan systematische ongevallen analyses niet aantoonbaar wordt gemaakt. Deze situatie is onaanvaardbaar en zou rechtgezet moeten worden door middel van strenge regelgeving zoals dat in veel Europese landen al van toepassing is. Zo dienen in landen als België, Duitsland en Italië middels respectievelijk GOCA, TUV en NAD documenten autobezitters aantoonbaar te maken dat de velgen onder hun auto wettelijk toegestaan zijn.