Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
drs Bernadette Ratti
|
Plaats
|
Leiden
|
Datum
|
29 januari 2017
|
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Zie toegevoegd document.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Dit lijkt me nogal problematisch. Natuurlijk zijn er thuisonderwijzers met een pedagogisch-didactische achtergrond, maar velen hebben die ook niet. En welke eisen gaan er dan gesteld worden? Hoe moet iemand deze bekwaamheid aantonen? Dat gaat grote willekeur geven.
Overigens zijn de belangrijkste factoren voor goed onderwijs feedback en een goede leraar-student relatie. (zie: http://visible-learning.org/2009/02/visible-learning-meta-study/) Beide zijn in hoge mate aanwezig in het geval van thuisonderwijs.
Door de weinige studenten per ouder wordt feedback bijna voortdurend en onmiddelijk gegeven. En welke relatie is veiliger en sterker dan de relatie van een kind met zijn ouders? (er van uitgaande dat de relatie van de ouders met het kind goed is, zo niet zijn er andere en zwaarwegender redenen om de veiligheid van het kind te bewaken dan het eventuele thuisonderwijs)
Bijlage