Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam Annemiek Nie bor
Plaats GRONINGEN
Datum 31 januari 2017

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ik zou dan meer moeten weten over wat een 'niet-bekostgde school' inhoudt.

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Dit lijkt mij een goed voorstel. Een kind is vooral gebaat bij onderwijs op maat. Als het kind vooral sportief is en hier plezier aan beleeft, moet het het recht hebben dit tot een prioriteit te maken. Ik denk dat het heel belangrijk is om naast de mening van de ouders en het schoolbestuur, de mening van het kind zwaar mee te laten tellen.

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Heel prima. De ouder is verantwoordelijk voor de opvoeding van het kind en moet de vrijheid hebben om keuzes te maken zoals in het buitenland verblijven. Ook is het aan hen hoe zij hier invulling aan willen geven.

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Kwaliteitsnormen zullen mijns inziens niet perse leiden tot een betere kwaliteit van onderwijs. Het zal vooral een bureaucratisch systeem van controle voortbrengen. Beter lijkt het me om niet te denken vanuit controle en wantrouwen, maar vanuit vertrouwen en hoe je je kunt verbinden met thuisonderwijsgezinnen. Richt bijv. een punt op waar we vragen kunnen stellen, cursusmateriaal kunnen krijgen, excursied kunnen maken, met andere ouders in contact kunnen komen e.d. Maak deze groep sterk en tot een netwerk. Een hoge kwaliteit van onderwijs houdt ook in dat onderwijs dynamisch is en thuisonderwijs in het bijzonder. Dit omdat thuisonderwijs zich leent voor op maat gemaakt onderwijs. Je hebt de tijd om een onderwerp bijvoorbeeld verder uit te diepen, als de interesse groot is. Hierdoor kan het zijn dat een ander onderwerp later aan bod komt. Dit is een vrijheid en luxe. Met regelgeving zou dit ineens kwaliteitsverlies kunnen worden, omdat er bijvoorbeeld voorgelopen wordt op een tijdschema.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Deze vraag lijkt uit te gaan van een vanzelfsprekendheid dat er een verantwoording van een ouder naar de overheid is hierin. Hoewel ik een zekere bezorgdheid van de overheid voor zijn burgers op prijs stel, is de overheid er in eerste plaats om te faciliteren en niet om te controleren. Controle berust op het oude model van wantrouwen. Er zijn veel ouders die onderwijs uitbesteden aan een school. Dat de leraren aan wie dit uitbesteed wordt zich moeten verantwoorden naar de ouders, lijkt mij logisch. Bij thuisonderwijs is er geen sprake van uitbesteding en dus ook geen noodzaak van aantonen van bekwaamheid, anders dan aan zichzelf en het kind. De verantwoordelijkheid van de opvoeding van een kind (inclusief onderwijs) ligt immers bij de ouder, niet bij de overheid.

Bijlage