Modernisering Onderwijstijd VO
Reactie
Naam
|
Commanderij College (drs cfh grootjen)
|
Plaats
|
Gemert
|
Datum
|
14 februari 2014
|
Vraag1
Geeft dit wetsvoorstel u, als schoolleider of docent, voldoende ruimte voor maatwerk voor al uw leerlingen?
Naar mijn mening geeft de nieuwe wet precies die ruimte én de kaders om op realistische wijze om te gaan met de onderwijstijd.
Het zgn cohortdenken helpt ons om een jaar waarin bewust gekozen wordt voor meer onderwijstijd te mogen compenseren met een jaar waarin het aantal lesuren net iets lager is.
Vraag2
Biedt dit wetsvoorstel volgens u voldoende ruimte voor innovatie? Kunt u uw antwoord toelichten?
Het wordt een uitdaging om de digitale innovatie te koppelen aan de beschrijving van onderwijstijd. Ik schat in dat binnenkort het afstandsleren, via elo's, ruimte gaat winnen. Individuele leerprestaties die door individuele begeleiding van docenten via het net tot stand komen, passen niet binnen de omschrijving onderwijstijd maar wel een bij de nieuwe tijd passende invulling van de onderwijsprogrammering. Ik ben benieuwd hoe de overheid tegen deze ontwikkeling aankijkt, temeer daar we, met elkaar, frequent positieve uitspraken doen over het digitale leren en de individuele leerroutes voor leerlingen om tot betere prestaties te komen.
Vraag3
Biedt dit wetsvoorstel volgens u voldoende waarborgen voor kwaliteit? Kunt u uw antwoord toelichten?
Ik meen van wel. Doordat de MR een betekenisvolle rol heeft in de beoordeling van de onderwijstijd, is er sprake van voldoende waarborg. De MR kent ook de inhoud van de onderwijstijd op de school beter dan externe partijen.
Vraag4
Heeft u, als ouder of leerling, voldoende het gevoel te weten waar u aan toe bent voor wat betreft onderwijsdagen en onderwijsvrije dagen? Kunt u uw antwoord toelichten?
nvt