Wijziging Paspoortuitvoeringsregelingen i.v.m. aanscherping functiescheiding, invoering StopID en enkele andere wijzigingen

Reactie

Naam Gemeente Amersfoort (Mw. M.A. Teiwes - Van Mechelen)
Plaats Amersfoort
Datum 4 november 2024

Vraag1

1. Wat vindt u van de invoering van StopID, waarmee burgers online hun reisdocument stop kunnen zetten als die verloren of gestolen is, of wanneer ermee is gefraudeerd?
Op zich een prima plan, behalve dat wij dit al beschikbaar hebben voor onze burgers via onze RDM. Er moet wel duidelijk worden gecommuniceerd naar zowel burgers, als gemeentes, dat het ofwel bij de gemeentesite moet of wel via de overheid. Of moet de gemeente deze mogelijkheid dichtzetten? En het is ook niet helemaal duidelijk of je via de eigen DigiD evt. vermissing van documenten van minderjarige kinderen als vermist geregistreerd kunnen worden.

Vraag2

2. Wat vindt u van de voorgestelde aanscherping van functiescheiding?
Ook de aanscherping is een prima plan, maar dit lost zeker het probleem niet op zo lang er geen koppeling bestaat tussen het RAAS en de RDM m.b.t. de medewerker die de aanvraag heeft doorgestuurd en heeft ingeklaard. Er worden 'oplossingen' gegeven om het uitreiken te laten plaatsvinden bij de Receptie; dit is voor ons geen optie i.v.m. de beveiliging van documenten. Of om de RAAS werkzaamheden door een back-office medewerker te laten uitvoeren. Ook dit is voor ons geen optie, omdat de werkzaamheden bij het RAAS ook door front-office medewerkers worden gedaan. De collega's worden altijd een hele dag ingeroosterd op het RAAS en niet aan de balie, dus stuurt deze nooit zijn eigen aanvragen door. Maar deze collega kan een week later wel weer aan de balie zitten om het document uit te reiken. Als je dagelijks ca. 200 documenten doorstuurt, is dat niet bij te houden zo lang het systeem niet meehelpt. De optie om dan een pasje van een back-office medewerker te gebruiken die niet aan de balie zit, is natuurlijk helemaal schijnveiligheid. Dus al met al is de verschuiving van het verstrekken van de balie naar het doorsturen een goede zet, maar levert het operationeel voor heel veel gemeentes (grote en kleine) net zo veel problemen op als nu. Wellicht is het houden van steekproeven op aanvragen een prima aanvulling.

Vraag3

3. Wat vindt u van de andere wijzigingen?
x