Passend onderwijs
Reactie
Naam | Marnix Academie (HA Hofmeijer) |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 10 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben docent pedagogiek en gespecialiseerd in gedragsproblemen.
Ik ben als docent actief binnen de masteropleiding 'Special Educational Needs' en verzorg daar onder andere de module 'inclusief onderwijs'. In deze module staan de huidige ontwikkelingen omtrent 'passend onderwijs' centraal. Ten behoeve van deze module is er en opdracht beschreven waarbij studenten van deze master opleiding zowel nationale en internationale onderzoeksresultaten en wetenschappelijke artikelen hebben bestudeerd over onderwijsmodellen waar inclusie, exclusie, integratie of segregatie zijn toegepast . Daarnaast hebben we meerdere actuele bestaande casussen bestudeerd vanuit diverse perspectieven (het kind, de ouders, de leerkracht). De algemene bevindingen vanuit een veelheid aan literatuur geeft aan dat voor het slagen van modellen van integratie of inclusie voldaan moet worden aan een aantal belangrijke criteria. Van belang hierbij zijn met name:
- Een positieve attitude bij leerkrachten om leerlingen het gevoel te geven 'er bij te horen'
- Ontwikkelen van pedagogische vaardigheden voor een leerling-populatie die in alle opzichten zeer divers kan zijn.
-Een visie en werkwijze die door het gehele team wordt gedragen en waarbij collegialiteit een belangrijke waarde is
- Extra training en informatie
In de huidige plannen lees ik niet terug dat in het beleid hierop wordt geanticipeerd. Ik adviseer dat te doen.