Passend onderwijs

Reactie

Naam Regionaal Netwerk Passend Onderwijs OOK (PO) (drs W.P.M. Kaizer)
Plaats Breda, Oosterhout, Etten-Leur en omliggende gemeenten
Datum 3 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Regionaal Netwerk Passend Onderwijs Optimale Onderwijs Kans (OOK) PO onderschrijft de inhoudelijke richting v beleid Passend Onderwijs. We maken ons echter ernstig zorgen over de wijze waarop dit beleid verder ontwikkeld en geïmplementeerd dient te worden. De voorgenomen (en reeds doorgevoerde) bezuinigingen vormen een ernstige belemmering voor voortgang van Passend Onderwijs, evenals het voorgenomen (snelle) tempo waarop de wettelijke veranderingen plaats zouden moeten vinden.
Er is onvoldoende financiële ruimte zijn om alle veranderingen op een fatsoenlijke wijze te kunnen organiseren en te kunnen realiseren.
Er is onvoldoende tijd zijn dit te organiseren en af te stemmen. Zeker nu nog een aantal zaken niet helder zijn (geografische indeling, met wie moeten we samenwerken) is het moeilijk ons tijdig voor te bereiden op de toekomst. Als we–zoals onze voorkeur heeft–verder gaan in de huidige samenwerking, betekent het al dat we met 28 schoolbesturen (in het Primair Onderwijs) afspraken moeten maken. Daar willen we energie in steken, maar dat kost tijd. En we willen geen verwijt krijgen van ‘bestuurlijke drukte’.
We vinden het voorwaardelijk om onze leerkrachten goed voor te bereiden op alle veranderingen en zijn bezig de werkvloer te betrekken, voor draagvlak. Het is naïef te veronderstellen dat dat dmv een cursus is te realiseren. (Divers) wetenschappelijk onderzoek uit dat een (onderwijs)vernieuwing 10 à 15 jaar verandering eist.
Ook ouders moeten betrokken (kunnen) worden.
Eén van de opdrachten betreft het inrichten van een dekkend onderwijs- en zorgcontinuüm. Dat moet op de werkvloer gerealiseerd worden en daar is tijd en facilitering voor nodig.
Voor het slagen van Passend Onderwijs is het essentieel dat de expertise die er is in het verlenen van zorg aan leerlingen met een beperking niet verloren gaat en op een goede manier ingezet en wordt overgedragen. Onnodig veel broodnodige expertise zal verloren gaan.
Noodzakelijke ontslagen in het SO en de huidige swv zijn onvermijdelijk, maar kunnen niet tijdig worden geeffectueerd.
De leerlingen – zowel in speciaal als in regulier onderwijs- zullen de rekening betalen van de wijze waarop de stelselwijziging nu in onverantwoord snel tempo en in combinatie met forse bezuinigingen wordt ingevoerd.
OOK = een voor Passend Onderwijs ingerichte samenwerking. PO: 28 besturen, 151 scholen, 40.000 lln in 12 gemeenten.
Namens Bestuurlijke werkgroep (PO) OOK
W. Kaizer

Bijlage