Passend onderwijs

Reactie

Naam J. de Haas
Plaats Culemborg
Datum 22 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
VAN DE GEPLANDE BEZUINIGINGEN ZIJN
- DE ZWAKKE LEERLINGEN DE DUPE OMDAT ZIJ NIET DE NODIGE ZORG KRIJGEN
- DE DOCENTEN DE DUPE OMDAT DE WERKDRUK (DIE NU AL ERG HOOG IS) NOG MEER TE HOOG ZAL WORDEN
- ALLE LEERLINGEN DE DUPE OMDAT HET TEMPO EN DE DIEPGANG ACHTERUIT GAAT
- DE MAATSCHAPPIJ DE DUPE OMDAT DE GEDIPLOMEERDE SCHOOLVERLATERS MINDER BAGAGE HEBBEN (WAAR BLIJFT ONZE KENNISECONOMIE?) EN DE KOSTEN VAN DE BEGELEIDING VAN ZWAKKE LEERLINGEN EN UITGEVALLEN LEERLINGEN ALLEEN MAAR ZULLEN STIJGEN.

IK BEN VAN MENING DAT DE BEGELEIDING VAN LEERLINGEN IN HET REGULIERE ONDERWIJS BEPERKT MOET WORDEN TOT (BEPERKTE) DIFFERENTIATIE OP NIVEAU BINNEN DE KLAS, ONDERSTEUNING BUITEN DE KLAS ALLEEN VOOR KORTERE TIJD. ALS DIT NIET HET GEWENSTE EFFECT HEEFT, IS ONDERWIJS OP EEN LAGER NIVEAU EEN BETERE OPTIE. OOK SPECIAAL ONDERWIJS MOET DAARBIJ EEN MOGELIJKHEID ZIJN.

J. de Haas, docent VO en ouder van een nog niet schoolgaand kind

Bijlage