Programmabeslissing treinbeveiligingssysteem ERTMS Railmap 4
Reactie
Naam
|
provincie Limburg (R Fasen)
|
Plaats
|
Maastricht
|
Datum
|
17 december 2018
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen, aanvullingen of andere reacties op de Railmap 4.0?
Hierbij reageert de provincie Limburg op de Internetconsultatie Programmabeslissing Treinbeveiligingssysteem ERTMS: Railmap 4.0.
De provincie Limburg ondersteunt het beleid om te komen tot meer Europese integratie op het gebied van spoor. Als grensprovincie ervaren wij de nadelen van de nationaal georiënteerde spoorsystemen, en de negatieve gevolgen daarvan voor de reizigers, dagelijks in de praktijk. Ook voor onze logistieke positie is de invoering van ERTMS op belangrijke doorgaande corridors van groot belang. Vanuit die achtergrond zijn wij in het algemeen voorstander van meer Europese afstemming, en van de invoering van ERTMS in het bijzonder.
Één van de doorgaande logistieke corridors naar het Duitse achterland is de Brabantroute. De om te bouwen baanvakken zijn in uw rapportage als deeltrajecten beschreven. Een kaartbeeld met een duidelijk overzicht van de toekomstige ERTMS-trajecten ontbreekt. Op basis van de thans aangereikte informatie rekenen wij er op dat de Brabantroute integraal van ERTMS wordt voorzien, en zien dit graag bevestigd. Daarbij vragen we ook nog speciale aandacht voor het emplacement en de diverse terminals in Venlo. De keuze voor ERTMS mag de vele spoorgoederenvervoerders in Venlo niet belemmeren in hun bedrijfsvoering.
Via de ombouw van de Brabantroute wordt ook de Maaslijn geraakt. Dat betekent dat ook de regionale vervoerder Arriva haar materieel zal moeten aanpassen. Wij lezen in de programmabeslissing dat u daarbij (financiële) verantwoordelijkheid neemt richting vervoerder Arriva. Wij lezen echter ook dat u de daarbij behorende geldstroom via de provincie Limburg als concessieverlener wilt laten lopen. Wij kunnen hier uitsluitend medewerking aan verlenen indien u ons vrijwaart van financiële gevolgen en eventuele fiscale of staatssteun aspecten.
Tenslotte merken wij op dat ERTMS in de internationale implementatie ook een technisch verhaal is, voorzien van verschillende levels en versies. Juist in onze internationale context vragen wij ons af of er op dit vlak voldoende afstemming met onze buurlanden plaats vindt. Zo heeft bijvoorbeeld België er voor gekozen om de spoorlijn Maastricht-Luik van ERTMS te voorzien, en kiest Nederland voor ombouw van haar deel van deze lijn naar ATB-vv. Ook verschillende ERTMS-levels of –versies aan weerszijden van de grens kunnen tot problemen en inefficiënte benutting leiden. Wij zien graag meer aandacht voor dit aspect in uw vervolgtraject.