Programmabeslissing treinbeveiligingssysteem ERTMS Railmap 4

Reactie

Naam SABIC / Chemelot (H.J. Bril)
Plaats Sittard-Geleen
Datum 21 december 2018

Vraag1

Heeft u opmerkingen, aanvullingen of andere reacties op de Railmap 4.0?
Wij zijn voorstander van het invoeren van ERTMS. Bij de afwegingen over de uitrol van ERTMS is het jammer dat twee aspecten hierbij onderbelicht zijn gebleven:
1. Een koppeling met het Basisnet Spoor (BN-S) voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Hierdoor zou het BN-S een veiligheidssprong hebben kunnen maken wat zou leiden tot een robuust BN-S met betere vooruitzichten op groei van het spoorgoederenvervoer van gevaarlijke stoffen van/naar de Chemieclusters.
2. In aanvulling daarop: uit oogpunt van (externe) veiligheid en risicobeheersing is het wenselijk, zo niet noodzakelijk, dat de chemieclusters in Nederland onderling worden verbonden door spoor voorzien van ERTMS. E.e.a. dient te gebeuren met inachtneming van het behouden van een 'gelijk speelveld' binnen Europa voor de spoorsector.
Tenslotte nog het volgende ter overweging:
Voor de (petro)chemie is het spoor een belangrijke transportmodaliteit en een ongehinderde bedrijfsvoering van het spoorbedrijf is hierin cruciaal; wij pleiten er dan ook voor uitrol pas te starten als risico's en onzekerheden volledig in kaart zijn gebracht, en mitigerende maatregelen kunnen worden toegepast.
Henk Bril, Transportveiligheidsambassadeur voor chemiecluster Chemelot.