Wijziging van de Wet publieke gezondheid vanwege quarantaineplicht voor reizigers
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Hilversum
|
Datum
|
10 maart 2021
|
Vraag1
U kunt reageren op het wetsvoorstel en de toelichting.
Ik ben een voorstander van riscio-gebaseerd handelen. En ik vraag mij af, voor welk reeel risico is deze maatregel een oplossing?
Het reizen binnen Europa is met de reeds bestaande maatregelen al erg ingewikkeld, wat de meeste mensen ontmoedigt om te reizen. Om hoeveel 'extra' reizigers gaat het hier en wat is het karakter van de meeste reizen die nu nog plaatsvinden, dat het kabinet kennelijk denkt dat met een PCR-test voor automobilisten veel risico's worden voorkomen?
Als voorbeeld, onze eigen situatie is dat wij sinds een jaar continu thuis werken en nauwelijks sociale contacten 'live' zien, geen boodschappen doen en ons niet op drukke plekken begeven. Model-gedrag voor Corona. Echter als wij, om een goede reden, kort onze naasten willen bezoeken die toevallig in het buitenland wonen, worden wij plotseling gezien als risico-vol? Een ritje van 3 uurtjes, zonder tussendoor te stoppen, verblijven in een prive-omgeving met mensen, die net als wij, nauwelijks andere mensen zien. Dit vormt geen enkel risico.
Onze situatie is zeker niet uniek, de meeste mensen die zich nu nog per auto over de grens verplaatsen vormen niet per definitie een groter risico dan de mensen die binnen Nederland veel contacten hebben en zich overal verplaatsen (integendeel zou ik zelfs zeggen).
Met het nieuwe wetsvoorstel van een verplichte PCR-test voor iedereen, wordt een kort verblijf onmogelijk gemaakt - men moet al langer in het buitenland verblijven om een test te kunnen organiseren en te wachten op de uitslag. De combinatie van negatieve PCR-test, met verplichte quarantaine, voor mensen zonder klachten, is buitenproportioneel. Daarbij komt dat de willekeur om allerlei landen aan te wijzen als hoog-risico, niet objectief is en niet op reele risico's gebaseerd. Momenteel zijn alle landen aangemerkt als hoog-risico, inclusief landen met betere/lagere besmettingscijgers dan Nederland. En er wordt in het voorstel niet gerept over regio's, landen als Duitsland en Frankrijk zijn erg groot en kennen veel regionale verschillen.
Het nieuwe wetsvoorstel is eerder symbolisch dan dat het werkelijk risico's verkleint.
Bijlage