Wijziging Wegenverkeerswet 1994 (Modernisering erkenningen)
Reactie
Naam
|
RAI Vereniging (C Pereboom)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
16 november 2020
|
Vraag1
Hebt u vragen op opmerkingen over deze wetswijziging of de toelichting? U kunt via deze website reageren.
RAI Vereniging was al nauw betrokken bij de overleggen met de RDW over o.a. erkenningen.
In die overleggen stonden met enige regelmaat de onvolkomenheden in de huidige structuur van het erkenningensysteem op de agenda; veelal op basis van minder positieve ervaringen van bedrijven, waaronder onze leden, met de praktische consequenties van regels, procedures, en toezicht.
Het huidige stelsel bleek niet meer te voldoen aan de praktijk van vandaag, omdat de basis voor dit stelsel vele jaren geleden gelegd is, en ook de voertuigbranche snel veranderd is. De analyse van de problematiek leverde op dat een grondige modernisering nuttig en nodig was. Dat is door de RDW vormgegeven met het project MERK.
Wij zijn samen met andere brancheorganisaties nauw en intensief betrokken geweest bij het richting geven aan de nieuwe opzet van het erkenningstelsel. Die besprekingen zijnuiterst constructief en plezierig verlopen, waarbij er alle aandacht is geweest voor kernzaken als het loskoppelen van bevoegdheden van de bovenliggende erkenning, het overleggen van een VOG als een van de voorwaarden voor de nieuwe basiserkenning, risicogestuurd toezicht, en de menselijke maat bij het santioneren.
Met een resultaat dat naar ieders tevredenheid is, en ook werkelijk wordt gezien als een modernisering waarmee we het stelsel laten aansluiten op het functioneren van de branche in deze tijd. En dat recht doet aan de kwaliteit en integriteit van de professionele bedrijven.
RAI Vereniging ondersteunt dan ook van harte het wetsvoorstel dat het stelsel van RDW-erkenningen herziet.