Wijziging Regeling voertuigen, RDW als goedkeuringsinstantie bijzondere bromfietsen
Reactie
Naam | Dhr P Nieman |
---|---|
Plaats | Delft |
Datum | 8 december 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting.Voor alle duidelijkheid: Deze internetconsultatie gaat alleen over het wetsvoorstel om de RDW in te stellen als onafhankelijke goedkeuringsorganisatie voor bijzondere bromfietsen. De technische eisen voor het kader Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) komen op een later moment aan de orde. Hiervoor volgt dan opnieuw een internetconsultatie.
Nederland is het enige land ter wereld die LEVs zoals de e-step keurt. Andere vormen van slim elektrisch vervoer zoals de Onewheel, EUC en het elektrisch skateboard zijn vooralsnog uitgesloten van het LEV-kader en daarmee ook de keuringen. Dit soort voertuigen rijden in Europa nu al in 21 landen rond zonder noemenswaardige problemen. Ook zijn de ongevallen met dit soort LEVs nihil. Cora van Nieuwenhuizen zij altijd het mag als het veilig kan. Dat klopt helaas niet want aantoonbare veilige LEVs zonder stuur zijn vooralsnog uitgesloten van de keuringen.
Als je kijkt naar de historie van de keuringen van LEVs die de overheid bijzondere bromfietsen noemt dan snap je ook meteen wat er niet klopt. De overheid wil een e-step gelijkstellen aan een snor of bromfiets. In de rest van de wereld stellen ze een e-steps en LEVs zonder stuur gelijk aan een fiets.
In Europese landen zoals België, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Zweden, Portugal, Spanje, Finland, Denemarken, Noorwegen, Oostenrijk, Griekenland, Tsjechië, Hongarije, Italië, Polen, Zwitserland, Roemenië etc, etc waar ze e-steps en LEVs zonder stuur niet keuren gaat de verkoop via zelfregulering en dat werkt prima. Gebruikers kunnen hun LEV ook gewoon verzekeren via een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) net als een fiets.
De voertuigen die de afgelopen jaren door de RDW-keuring zijn gekomen wijken ook enorm af van de huidige slimme vormen van vervoer en zijn ook niet veiliger. Duitsland keurt ook e-steps maar doet dat anders. De e-steps die daar zijn goedgekeurd komen ook in Nederland niet door de keuring. Het is nu nog onduidelijk wat voor normen de RDW gaat hanteren voor de toekomstige keuringen. Gezien de historie van de keuringen en de onmogelijkheid om LEVs van nu door de keuring te krijgen lijkt mij de RDW niet de juiste instantie daarvoor. Geen keuringen klinkt misschien eng maar het wiel (zelfregulering) is al uitgevonden in 21 landen in Europa.