RED II Regeling energie vervoer kalenderjaren 2022-2030

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Zwijndrecht
Datum 4 oktober 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting.

NB: De zogenaamde raffinageroute voor hernieuwbare waterstof is geen onderdeel van deze regeling die ter consultatie wordt aangeboden. Of deze route wordt opgesteld is nog niet besloten. Indien besloten wordt de route toe te staan dan vergt dit een nieuw wijzigingstraject voor de Regeling. Uitwerking in dit traject tot wijziging van de Regeling energie vervoer is namelijk niet meer mogelijk met het oog op de deadline voor de RED II implementatie.
Verduurzaming van de binnenvaart vinden wij belangrijk. Wij werken daar graag aan mee. Niet voor niets verkopen wij al jaren (bio-)LNG en ook methanol wordt al geleverd. Verder leveren we HVO, GLT en mengsels van diesel met in meer of mindere mate toevoegingen van bio-componenten. De ontwikkeling van de verdere (verplichte) verduurzaming van de binnenvaart moet echter wel zo goed mogelijk doordacht worden.

Daarbij is het gelijke speelveld met de buurlanden een must. Wij vinden het een zorg dat buurlanden er straks ander beleid op nahouden dan ons land. Het risico is groot dat schepen kiezen voor het bunkeren van brandstof in het buitenland omdat zij daar nog kunnen kiezen voor de door hen gewenste kwaliteit tegen een (veel) lagere prijs.

Ook vinden wij het zorgelijk dat diverse bio-toevoegingen zoals slachtafval en frituurvet straks dubbel tellen, terwijl dit soort toevoegingen de kwaliteit van de brandstof zeker niet ten goede komt. Dat veel landen vraagtekens zetten bij desbetreffende dubbeltelling geeft te denken. Ons bedrijf staat achter het voorstel wat onze brancheorganisatie NOVE aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft gedaan op 3 juni 2021. NOVE zal ook zelf nog reageren op deze internetconsulatie.