RED II Regeling energie vervoer kalenderjaren 2022-2030

Reactie

Naam Attero (L.A.J. Huigen)
Plaats Wilp
Datum 4 oktober 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting.

NB: De zogenaamde raffinageroute voor hernieuwbare waterstof is geen onderdeel van deze regeling die ter consultatie wordt aangeboden. Of deze route wordt opgesteld is nog niet besloten. Indien besloten wordt de route toe te staan dan vergt dit een nieuw wijzigingstraject voor de Regeling. Uitwerking in dit traject tot wijziging van de Regeling energie vervoer is namelijk niet meer mogelijk met het oog op de deadline voor de RED II implementatie.
1. Dubbeltelling
In de toelichting bij de REV staat onderstaande vermeld:
“Anders dan bij een geleverde hoeveelheid vloeibare biobrandstof (artikel 6), komen boekhoudkundig vergroende leveringen van de aantoonbare hoeveelheid methanol in een geleverde benzine of een geleverde hoeveelheid LNG, niet voor dubbeltelling in aanmerking. De reden hiervoor is, dat de koppeling van de geproduceerde hoeveelheid biobrandstof, waarop de dubbeltellingverklaring betrekking heeft, en de hoeveelheid geleverde brandstof, die boekhoudkundig wordt vergroend en ingeboekt, door het gebruik van correctiefactoren is verbroken.”

Er is rechtsongelijkheid tussen CNG & LNG route, waarbij CNG route wel dubbeltellende HBE’s verkregen kunnen worden en BioLNG route niet.
Dubbeltellende HBE's worden verkregen door duurzaamheid klasse van de gebruikte biomassa, dat geborgd is via erkende certificeringen (NTA 8080, ISCC). Er is geen reden om via de indirecte productieroute geen dubbeltelling te gebruiken.
Door boekhoudkundig vergroend LNG niet dubbel te tellen wordt een grote potentie duurzame biobrandstoffen niet benut. Dit zorgt namelijk voor dat business cases voor nieuwe vergistingsinstallatie's en LNG vervloeiing installatie's niet worden gerealiseerd.

2. In artikel 6a, lid 3, onderdeel b staat vermeld:
“Voor de bepaling van het aantal bij te schrijven hernieuwbare brandstofeenheden, wordt de omvang van de garanties van oorsprong, bedoeld in het eerste lid, uitgedrukt in GJ en
a. voor methanol vermenigvuldigd met 0,8;
b. voor LNG vermenigvuldigd met 0,85.”

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen het aantal bij te schrijven HBE’s via:
• Route A: On site vervloeien van Bio-LNG en boekhoudkundig vergroenen van CNG
• Route B: Boekhoudkundig vergroenen van LNG

De vermenigvuldigingsfactor van de Route A is 1 is en de vermenigvuldigingsfactor in Route B is 0,85. Als reden voor de discount factor van 0,15 voor Route B wordt aangegeven dat boekhoudkundig vergroenen van LNG extra energie verliezen kent.

Dat is natuurlijk niet fair dat er onderscheid wordt gemaakt tussen beide routes (rechtsongelijk). Voorgestelde oplossing is dus ook dat er voor centrale BIOLNG route factor 1 wordt gebruikt.