Regeling houdende wijziging van de Tabaks- en rookwarenregeling

Reactie

Naam N.Y. Willemsen
Plaats Joure
Datum 9 juli 2017

Vraag1

Wat vindt u ervan dat online verkooppunten vanaf 2022 uitsluitend tekstueel rookwaren voor verkoop mogen aanbieden?
Dit is simpelweg de grootste onzin. Op het internet zijn van alle dampproducten afbeeldingen en uitgebreide informatie te vinden. Men hoeft alleen maar in Google de naam van het product in te voeren en men heeft alle informatie over het product. Wat dacht de overheid hier aan te gaan doen aangezien bijna alle informatie op buitenlandse servers staat? En dan heb ik nog niet eens over fora die over dampen gaan waar gebruikers informatie met elkaar uitdelen. Daarnaast kan een webshop bij een product een link naar informatie over het product zetten die op een buitenlandse server staat. Dit is niets anders dan een geval van dampers pesten.

Vraag2

Wat vindt u ervan dat in lijn met het uitstalverbod het voor speciaalzaken niet meer is toegestaan rookwaren in de etalage uit te stallen?
ALs het om een etalage gaat die voor voorbijgangers zichtbaar is, prima. In de winkel moet het gewoon kunnen. We hebben het hier over speciaalzaken dus iedereen die binnen stapt weet wat de winkel verkoopt. Deze ronduit beledigende betutteling moet stoppen.

Vraag5

Wat vindt u van de uitvoerbaarheid van de nieuwe regels over de elektronische sigaret zonder nicotine (EZN)?
Dat dampvloeistof zonder nicotine in Nederland onder de TPD valt is al de grootste onzin. Er zit geen enkele nicotine in en kan dus op geen enkele manier als een tabaksproduct aangeduid worden. Wederom een geval van dampers pesten.

Vraag6

Wat vindt u van de uitvoerbaarheid van de nieuwe regels over nieuwe of gewijzigde producten?
De uitvoerbaardhied van de regels zal zoveel administratieve rompslop en kosten met zich meebrengen voor webshops die dampwaar verkopen dat vele er mee zullen stoppen. Daarmee wordt het aanbod van een product dat volgens het Britse Royal College of Physicians (en vele zeer gerespecteerde onafhankelijke wetenschappers) minimaal 95% minder schadelijk is dan roken voor Nederlanders zeer sterk gereduceerd. Nederlanders zullen uitwijken naar Chinese webshops en Nederland zal deze omzet mislopen. Maar het belangrijkste punt is dat de Nederlandse overheid een product dat honderden malen minder schadelijk is dan roken net zoals in het VK actief zou moeten promoten. Dit kan duizenden vroegtijdige sterfgevallen voorkomen. En aagezien de overhied in dienst staat van de bevolking (ook al denkt de overheid dat het tegenovergestelde het geval is) moet zij alles doen om deze vroegtijdige sterfgevallen te voorkomen. Laat ik hier ook heel duidelijk in zijn, als de overheid rokers in Nederland bewust de keuze ontzegt of in ieder geval ontmoedigt on te gaan dampen (en dat is wat dit beleid zal doen) dan is de onverheid medeschuldig aan alle aan roken gerelateerde sterfgevallen.