Regeling nationaliteit zeeschepen
Reactie
Naam
|
A Lam
|
Plaats
|
Alkmaar
|
Datum
|
21 januari 2023
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u of uw organisatie?
Eigenlijk best raar dat schepen betrekkelijk eenvoudig van nationaliteit kunnen veranderen terwijl het voor burgers moeilijk of zelfs onmogelijk wordt gemaakt.
Nationaliteit heeft een gevoels- en een juridische betekenis. Alleen dat laatste is een reden voor overheidsbemoeienis, en dan nog alleen door aan verandering van nationaliteit voorwaarden op te leggen, niet door ongevraagd een nationaliteit op te leggen (zoals sommige landen doen, denk aan Accidental Americans) of af te nemen (zoals Nederland doet als bijvoorbeeld iemand in het buitenland vergeet de reispapieren tijdig te hernieuwen). De overheid staat ten dienste van de bevolking, niet andersom.
Als er voor de eigenaar van een zeeschip redenen zijn om nu eens onder de ene en dan weer onder de andere vlag te werken, is daarmee gezegd dat de regelgeving van diverse landen voor zeeschepen niet goed op elkaar is afgestemd. De mate van complexiteit in internationaal verband verlagen lijkt mij een belangrijker aandachtspunt dan lapmiddelen zoals dit voorstel om met die complexiteit om te gaan. Dit vraagt per definitie overleg met andere landen, maar die zullen heus wel mee willen werken. Ook zij hebben last van de complexiteit, die in het beste geval onnodig papierwerk met zich meebrengt en in het slechtste geval ongewenste constructies mogelijk maakt.
Verandering van nationaliteit zou voor burgers eenvoudiger en voor schepen minder snel nodig moeten zijn. Idealiter zouden de regelingen om van nationaliteit te veranderen voor burgers en schepen identiek moeten zijn.